Mu20vÉ A OSUDY. 395 úchvatných výjevů v scenerii výlučně americké. Y nekonečných hovorech, které, ačkoliv bortí komposici knihy, drži od začátku až k závěru čtenáře pevně ve svých spárech, tančí v divém reji za vřískavé hudby černošské, přerušované ostrým ječením píšťal z nádraží, obnažená filosofie amerikanismu svůj fantastický tanec myšlenky a paradoxu, strhuje s sebou, chvátí naše myšlení jako cyklon kdesi v National Parku. A po těchto dlouhých dialozích, smíšených z filosofie a žurnalismu, kulturní historie a poesie, zahraje Jensen pojednou pleno na světských varhanách svého hymnismu, rozhoupá divoce všecky ďábelské a andělské zvony své materialistické mystiky, maluje širokým štětcem veliké výjevy, které chvějí se v plavém koloritu a gigantické živoucnosti Rubensova "Pádu Andělú" neb "Posledního soudu". Tůť scény večerní vřavy v novoyorkských ulicích, zastřených mléčným závojem elektrického světla, toť chicagská generální stávka, které se přece podaří zaraziti "kolo", toť nekonečná sněhová vánice nad Michiganským jezerem, toť zvířecké výbuchy zuřivosti Iynchující luzy. Jestli kde, tedy v těchto partiích dostoupil americký moderní román - a díla Jensenova chtějí výslovně k němu býti řazena - opravdové velikosti; tu opravdu zprostil se žurnalismu, jejž prozrazuje vadná komposice, přítěž aktualit, vtírává tendence, nedostatek kázně. Tu zůstává za amerikanisovaným Dánem nejen křiklavý kolorista Upton Sinclair, v Evropě tolik přeceňovaný pro své sensační speciality, ale i Frank Norris, předčasně zesnulý tvůrce velkolepě myšleného torsa, "epopej e pšenice", jemuž se J ensen sám tolik obdivuje. Jensen je více než spisovatelem, jest básníkem. Nikoliv bez příčiny hlasí se jako k velkému učiteli k Waltu Whitmanovi, jehož široké verše plynou románem "Kolo" v královském ma-