394 ARNE NOVÁK: romány "Madame ďOra" a "Kolo", které tvoří dvojici dějem, námětem, figurami, problémy psychologickými, jako tvoří obě- jich velká dějiště, Nový York a Chicago, kulturní a civilisační dvojici. Dějová kostra obou knih, namnoze hrůzná až k bizarrnosti, sensační až k nevkusu, vybudována jest z velké částí z detektivních a kriminalistických motivů dílny Conana Doyla; vnitřní jednoty není však nikde v nesouměrné a zkroucené fabuli docíleno. Avšak pro Jensena a jeho vyvolené čtenáře není to vše mnohem více než pouhou záminkou; což nepodávají se "Bratří Karamazovi" a "Zločin a trest" epickým svým děním také na první pohled jako romány kriminalistické? Divně spletené a vzájemně vždy znovu se křížící kroky těch zločinců, tajných policistů, novináříl, zakladatelů sekt, básníků, spiritistických medií, millionářů, zpěvaček, učenců-vynálezců mají prostě trochu orientovati v obou labyrintech, jimiž jsou Nový York a Chicago, toto symbolisované drsně, leč úchvatně valícím se obrovitým "kolem". Nebyl by to ovšem Jensen, kdyby byl nastrčil místo skutečných lidí z masa a krve, z instinktl't a nervů pouhé loutky; naopak na těchto postavách, charakterisovaných individuálně, společensky i národně, dá se odhadnouti teprve celá jeho úžasná dušezpytná intuitivnost. Jednou budou bráti odborní psychologové Jensenovy romány s podobnou vděčnou učeJivostí, s jakou berou dnes knihy Dostojevského; tolik dovede Jensen poučit o genesi zločinu, o mentálné suggesci, o biologii davové duše, o zákonech massového vědomí a genealogii sektářství. Nejvíce však zajímá jej rhytmus sociálního tělesa, mechanický pohyb pracující a oddychující kosmopole, kollektivní duše města, či mluveno jeho symbolem: "hukot kola". Tu ukazuje své umění: umění ideové fantastiky a umění grandiosní malby