Mu20vf A OSUDY. 301 Nechať však pestré přístavy nad Žlutým mořem vábí k sobě bludného poutníka, nechať slibuje Siam své barevné hvozdy s kankány opíc a pokřikem duhového ptactva, ať nabízí Rudé moře svou změt národů, ať Egypt, kde kdysi pan Peer Gynt vedl s podivnými společníky významné hovory, láká svou směsí historie a brutality, ať se ve Španělích jískří oči a zuby cigarrer sevillských í křiklavé kroje toreadorů - nelze se pozdržeti. Loď příliš chvátá k nové své vlasti, kotvy nesmírně již touží po konečném spočinutí pod Long Islandem, nedočkavý kosmopolita vybíhá na přídu, zda nevidět již sochu Svobody a v stupňované nervose zpívá, volá, touží, jásá, křičí "pioneers, o pioneers!" Amerika, amerikanísm jsou messianská naděje a důvěra Jensenova světového názoru; Nový York a Chicago se závratným industrialismem a s živelnou dynamikou strojového hospodářství jsou nejvyšší skutečnosti, jimž chce zasvětiti svoje umění; Wa\t Whitman, novodobý skald, a Theodor Roosevelt, moderní viking, jsou mu nejskvělejším výkvětem soudobého germánství, ba lidství vůbec. V kníze essayí - Jensen, přihlížeje také ke vzniku těch črt, řekl by raději s výrazem pyšného nadšení: v knize novinářských článki:t P zasvěcené ze tří čtvrtin chvále Ameriky hlásí se Jensen v studii o jydlandském národním spisovateli Jakubu Knudsenovi ke svým duchovním předktllTI, a sloučiv, nikoliv bez paradoxu, Grundtwiga s Darwinem, skizzuje rozdíly mezi někdejšími grundtwigiany a moderní jutskou mládeží touto výmluvnou antithesí: "Co tušil veliký věštec temně ve svých ,dějinných viděních, to pozorujeme dnes každodenně pod symboly dopravy; místo sni:t: cesty; náhradou za nebeské království: Amerika. Na místě Eddy vstupuje moderní tisk, jako skrovný přívěšek k hrdinským zpěvi:tm politika."