390 ARNE NO\' ÁK : v Unii: věru těžko pohledat~dějiny civilisace a plemen, psané, či spíše básněné s touto samozřejmou monumentálnosti. Přece jen vždycky tyto ideje, přednášené hned skvělou formou propagačního žurnalismu velkého slohu, hned ztělesněné sytými krajinářskými a ethnickýmí obrazy sálavých barev a sršící záře, hned přeložené do jazyka směle a divoce humoristického, ozářeného krátkými blesky drsného a nebojácného sarkasmu, nejsou pro Jensena, člověka intelligence tak obsáhlé a tak školené, nikterak pouhou látkou věcného poznání, nýbrž spíše tvúrčí fantasie. Buduje si z nich závratné stavby, trčící jako chicagské mrakodrapy až do oblak šílenství svými paradoxy, dává jim jako tropickým cyklonúm běsniti nad solidně vzdělanými plantážemi obecných názorů, žene je jako divoch koně na prérie až k absurdnosti. Ústřední Jensenova idea, hlásaná nejen přímo ve svazku essayí, ale i románově oběma protichúdci, básníkem Leeem a zlotřilým spekulantem v theologiEvanstonem-Cancerem v románě "Kolo", že americká Unie jest výtvorem, ztělesněním, vykoupením severského ducha, že samo objevení Ameriky bylo činem germánským, jest jen jedním článkem z dlouhého řetězce. V čistě epických svých výtvorech, ve svých povídkách a cestovních skizzách dovede však Jensen chvílemi na svoje ideové fantasie zcela zapomenouti a pak širokým štětcem s mámivou náladovostí, s opojením požitkáře a fantasií vyprávěče báchorek maluje skvělé obrazy malajských praleslt, přístavišť na Jangsekiangu, singapurských bordelú, čínských čtvrtí v Novém Yorku, sevilských uliček, tančíren a hospod pod Montmartrem. Jest těžko říci, zda silněji tu působí dekorativní novost a odvážnost těchto exotických panneaux, či jejich hluboká perspektivnost, vedoucí až na dno lidských instinktlt.