Mu2ovE: A OSUDY. 381 Jacobsena; nemůže uniknouti této úvaze. Avšak Kodaň jest opravdové, duševní středisko, přitahuje k sobě duchy, amalgamuje je, stilisuje je k podobenství svému, jen několik výjimečně silných duchů dovedlo vyváznouti bez úhony na své oso bitosti z tohoto zmenšeného "města světla". Buď jmenován pouze jeden za všecky, leč největší z nich: Soren Kierkegaard. Kierkegaard sotva kdy opustil rodnou Kodaň a přece se nikdy nepokodaňštil, zůstav až do smrti v myšlenkách, řečech i skutcich potomkem západojutského selského a pasteveckého rodu. Právě k tomuto Jutsku, zemi drsné a studené, o niž se rvou s mořem větry, a kde žije tvrdý a sukovitý selský lid, toužebně a nadějně obracejí se zraky těch, jimž jest úzko z kodaňské literární centralisace, z insulárního osamocení, z tradičního konvencionalismu, z přiliš příznivé a vlažné atmosféry dánského písemnictví. Jutské hnutí není však jen literární regionalism, nýbrž má své uvědomělé sociální vztahy; dánský sedlák se jím hlásí důrazně a sebevědomě o podíl na duševním životě své vlasti a přináší s sebou svůj volný vzduch, svoje svobodné lidství, svou ne poutanou přírodu. Vše, co uhlazenému a tradičnímu iterátu z Kodaně zdá se podmínkou životní, jest stoupencům jutského selského hnutí ne-li zavržení hodným, tedy jistě podezřelým. Na Sjallandě neznají rasových předsudků, ba jsou hrdi na své naprosté ztrávení a zpracování židovského plemene - Jydlanďané, přísní strážci rasové ryzosti a čistoty, vyznávají pyšně se starým kronikářem, jenž nazval Skandinavii "vagina gentium", že z jejich domova rozešli se kmenové a národové germánští, a že v nich jest germánství dosud neporušené. Kodaň podává celá desetiletí ruku Francii - jutské selské hnutí pohlíží k Anglii a k Americe jako k sesterským zemím. Kodanští literáti a umělci dostali se zas oklikou přes