378 AR!'\E NOVÁK: by mohl, směl, dovedl poslechnouti mystického hlasu větru a navždy "býti vyzdvižen ze své spojitosti, přivinut k neviditelným prsům", ale jenž jako vzdorný rebel Baudelairův nechce. Jsou v knize obdivuhodné strany, v nichž hučí plným varhanovým dechem veliká tucha, ba přímo již jistota takového splynutí, kde ve zvonech lesů a v tympanech moře slyšíme nedaleké příští Panova království, kde v živelném jásotu opojeného srdce ruší se všecky spory života. Právem platí ty odstavce za vrchol lyrické hymniky severské. Cituji alespoň paian první "železné" noci srpnové: "A šíleně prudká radost z doby a místa mnou prochvívá ... Sláva, lidé a zvířata a ptáci, sláva osamělé noci v lese, v lese! Sláva tmě a božímu šuměni mezi stromy, sladkému jednotvárnému blahozvuku mlčení u mých uší, zelenému listí a žlutému listi! Sláva hlasu života, který slyším, slídícímu čumáku v trávě, psovi, který čenichá u země. Bouřlivá sláva divoké kočce, která, majíc krk k zemi přitlačen, slídí a chystá se ke skoku na vrabce po tmě, po tmě! Sláva milosrdnému tichu na zemi; hvězdám a půlměsíci, ano jemu a jim ... " Než, román nevyznívá tímto pantheistickým dithyrambem: G1ahn opouští zemi, kde slyšel v srpnových nocích takové magnificat, zapomíná mrtvé Evy, jejíž objetí bylo bohoslužbou těmto jásavým mocnostem, hyne v tropech, mysle na ženu, pro kterou zanechal chatrče, moře, lesních ptáků. Pan nezůstal ani božstvem jeho, ani božstvem básníka Hamsuna. Měl pravdu tragický lyrik germánský, jenž sám zradil Olympany pro "bledého, krvácejícího, malého Žida s krvavou korunou na hlavě", tvrdil-Ii, že řečtí bohové dlí na Severu pouze ve vyhnanství ...