MuZovf A OSUDY. 37- Nazýval ji často svým požehnáním a svým holoubkem, a ona měla žhavá vlnící se ňadra. On řekl: Dej mně svoje srdce! A ona to učinila. On řekl: Smím tě o něco prositi, miláčku? Ona odvětila opojena: Ano. Dala mu všecko, a on jí přece neděkoval. Druhou miloval jako otrok, jako šílenec a jako žebrák. Proč? Zeptej se prachu na cestě a padajícího listí, zeptej se tajemného boha života, neboť nikdo jiný to neví. Nedala mu ničeho, ne, ničeho mu nedala, a on jí přece děkoval. Ona řekla: Dej mi svůj klid a svůj rozum. A on se jenom trápil, že neprosila o jeho život." . Román po'ručíka Tomáše Glahna není tedy v podstatě kniha monistická; příroda a člověk jsou ta v bolestném rozporu, rozervaný jednotlivec čelí svým tvrdošíjným bažením po ženě, která značí zápas, zmar, sežhnutf, hlasu Kosmu volajícího po oddání se, po smíru, po jednotě. Bůh Pan dá lovci a rybáři Glahnovi Evu, aby jej přivedla hloub do lůna všebožské přírody: ale Glahn nedbá Evy pro Edvardu, která jej spaluje jako velkého nočního motýle pablesky své kulturní záře. Tento krvavý dualismus liší román Hamsunův nejen od "Werthera", kde spinozovský monista prosytil přírodu žalem rekovým, ale i od jacobsenova "Nielse Lyhna", v němž monista darwinistický naladil scenerie illusionistického románu stejnou melancholií jako duši Nielsovu: snad proto působí Hamsunův "Pan" o tolik dramatičtěji. Nevidím tudíž kouzlo jeho pouze v oněch pantheistických, popisných passážích, kde velké arkadské božstvo vynořuje ohromnou hlavu ze severského lesa, plesajícího v jarní noci, a kde se bájetvornou obrazností poetovou plní příroda bohy a jich posly, nýbrž obdivuji se především umění, s jakým Hamsun rozvedl dissonance mezi touto všebožskou zemí a jejím nevděčným bydlitelem, jenž