370 ARNE NOVÁK: rukou zahříval a jenž mu vykázal malou klícku, aby z ní zpíval při škrtání pera svého mistra a pána? NenapravitelnýJ feminista Ibsen obžaloval i figurou Thei Elvstedové, stačící právě jen k inspiraci velmi primitivní, společnost, že odpírá ženě možnost plného vyžití ... bohužel, žijeme všichni v době, která ženy zrozené k inspirátorství degraduj e na pouhé spolupracovnice, když zoufajíce nad svou nevyužitou silou, byly předem resignovaly a slevily se všech tuch lepšího ženství. Ničemu nerozumí tesmanovština méně a nic nepomlouvá nenávistněji než inspiraci, tuto blíženku jiné své přítelkyně, intuice. A dokonce: jak mohl by býti učenec inspirován ženou? Lze snad cosi podobného připustiti u výtvarného umělce, který od milované a obdivované ženy přijímá formy, pohyby, úsměvy, jakožto reální prvky svých výtvorů, nebo i u básníka, zaznamenávajícího v lyrice své citové vztahy k milence a k ženě a zobrazujícího v románě pod maskou několika rekyň materiální pravdivost oné ženské bytosti, kterou nejlépe zná. Avšak jaké pak ženino působení na učence, jenž přece jest vzorem pracovníka neosobního? Na učence, který pracuje dle materialií a nikoliv dle modelů? Nestrachujte se ani maličko, pane professore Jorgene Tesmane, že vám hrozí od ženy inspirace; takové příšery nepřekročí nikdy čarodějného kruhu vašeho positivistického mechanismu, a vás nečeká zlá sudba onoho tragického Řeka, o němž vypráví Plutarch, že odešel do moře, ježto žena vnikla do jeho posvátného tajemství! Inspirace, která obrozuje smysly, přetváří schopnost nazírací, proměňuje člověka trpného a přijímajícího v činorodého tvůrce, není bohudíky pomůckou naukového řemesla, nýbrž milostí osudu... avšak vyrostl-li kdo v pouhého odborníka, vyloučil se předem a navždy z této mi-