",\u20VJ: A OSUDY. 367 IV. Když jČlrgen Tesman se vynořil na scene, zapředl jej realistický symbolista do srdečně bodrého rozhovoru s pobožnou a trpělivou tetou julou: bylo mu .tak bezpečně a domácky v příkladném ovzduší jeho spořádané mladosti, které jej náhle oválo levandulovou vl'mí. Pak po celé čtyři akty cítil se jČlrgen v mělčinách své duše velmi nevolným, neboť Hedda - stále ještě Hedda Gablerová a nikoliv Hedda Tesmanová - mluvila s ním řečí, které rozuměl jen napolo: pod každou její větou rozvíralo se záhadné propadliště myšlenkových reservací) za každou poznámkou zela podezřelá zámlka, již jorgen, jinak vycvikovaný v epigrafice a hermeneutice, nedovedl za živý svět dešifrovati; každé tvrzení vázáno bylo řadou utajených podmínek, kterých se prostoduchý positivista nemohl naprosto dobrati. Konečně v samém závěru tragedie přiblížil se k jorgenu Tesmanovi opětně kdosi, s nímž si vědecký odborník a prostý středocestník zase výborně notoval: dialog se spolupracovnicí, paní Theou Elvstedovou začíná, ale jest tak málo dramatický, že mu Ibsen nevěnuje ni nejmenší pozornosti. Tím lépe se v něm líbí jČlrgenovi, jejž naopak dramatické dialogy vyrušovaly z práce a z badání: teď nehrozí mu ni nejmenší nebezpečí. Thea Risingo~á značila před lety jakousi plachou episodu ve vedlejších chvílích nevinné prázdně jČlrgena Tesmana; byla ta předehra naprosto bezelstná. Tehdy snil snaživý karriérista o ženě, která by ho společensky povznesla a byl proto velmi obezřetný při ženitbě, již pokládal za prostředek k vyšvihnutí se; učenci plebejského' 'původu ženívají se zpravidla ze ctižádosti. Jako většina jeho kollegů v úřadě a v osudu