364 API\f' NOVÁl( nauka Schopenhauerova. Léčí se z upokojeného odborníctví ostrou kritikou kulturního filistrovství, v kterém zjišťuje dobovou nákazu. Ovládne filologa a empirika filosofií a dějinnou institucí i za cenu, že se "kompromituje" mezi učenými kollegy. Stlačí pud karierní až na bod mrazu a přemýšlí, jak by prchl čestně z university a od katedry. Heroisuje a odlidšťuje, ba posléze plení ve svém nitru pud družnosti, který přes idól Thelemy a přes touhu po přátelství dvou tří lidí se ztrácí úplně; vyhýbá se člověku a jeho příbytkům, děsí se přítěže pevného bytu a příšery města; zavrhuje dialogický výraz jako . pouhé nářečí a osvojuje si za mateřštinu monolog. Někdejší přátelé, jejichž hlas přicházející z hloubky, zdá se Nietzschovi nesrozumitelným, oznamují mu sňatky, zrození svých dětí, karriérní svůj postup ..a Nietzsche, ne již odborník, ne již filolog, ne již professor, žije·ve věčném svazku se Samotou, v jejíž upřených očích čítá hodnocení a soud svého díla. Avšak Nietzsche, obdivovatel všeho tragického, miloval pouze vítězství, která byla krvavá a cenil si toliko hodnoty, za které zaplatil obětmi; proto zakládal si nejvíce na překonání R. Wagnera, na přehodnocení Schopenhauera, na vyvrácení romantiky. I naprostá emancipace od lahodného závětří tesmanovského, kam ukládávalo oddanou hlavu jeho důvěřující mládí, stála Nietzscha krvavé žertvy. Listy posílané Rohdeovi prozrazují to s tragickou praegnancí. Nietzsche cítí rok za rokem jistěji, že ztrácí něco více než přátelství; sama možnost porozuměti si alespoň s jedním člověkem vlastního typu, jenž neobětoval mravnímu vývoji důvěrné teplo svého lidství, uniká mu jako proudící voda. A konečně přece musí Nietzsche, hrdina přátelství, poznati, že již nesnese ani tu malou lásku odbornické a statické tesmanovštiny, kterou má Rohde sám,