3ti2 ARNE NOVÁK: paní Theu, cítě se bezkřídlým dělníkem ve spořádaném státě vědeckých termitů, na někdejšího svého konkurrenta, neblahého Ejlerta Lovborga, který přemýšlel a rostl, tvořil a bojoval proti rozkladu své bytosti v samotě, daleko od knihoven a archivů? Ejlerta LOvborga posílá Ibsen vysoko na sever do říše tvrdého mlčení a ocelového nebe, aby tam stranou od lidí a od společenských konvencí, sám na svou pěst přemyslil své záhady, přezkoumal své hodnoty, přetavil své znečištěné rudy. Tam, kdesi "nahoře" vidí Henrik Ibsen, rozený samotář a zásadní misanthrop, jakousi zvláštní možnost mravního přerodu a hlubšího ponoření se do opravdového lidství: tam jde si pohovořit Brand s Bohem,· tam vyhraní se Gregers Werle v zoufale důsledného dona Quijota idealismu, tam utíká se Rosmer, aby našel jistoty, které zušlechťují člověka, ale vraždí jeho štěstí, tam ztrácí se ironický dobrodruh Ulrik Brendel. Co na Ejlertu Lovborgovi jest kladného, zrodilo se právě v samotářské přísnosti, v protispolečenské a nedružné opuštěnosti: v ní vyrostl vysoko nad odborníky v intuičního myslitele, v ní vzepialo jeho věcné poznání křídla ke kulturní tuše, v ní proměnil se nespolehlivý a úpadkový nevolník smyslů a náhody, jemuž dotud žena byla rozkladným nebezpečím, v dárce mravní jistoty i tak nesvobodné dušce, jakou jest paní Thea Elvstedová. Nepřeceňujme Ejlerta, jemuž jako všem postavám "Heddy Gablerové" jest přičiněn živel tragikomický; není to hrdina, ježto podlehne v prvním okamžení, kdy přerod jeho osobnosti měl býti dramaticky přezkoušen - leč přece nelze přehlédnouti, že jím Ibsen protestoval proti stupidní družnosti a vědecké byrokracii Tesmanově. Před našimi zraky, ve vysokých oblastech čirého a zředěného vzduchu, v krajinách velehor-