MUJ.OVt: A OSUDY. 859 vutní pánové Wagner a Tesman." Goethe, přesvědčený evolucionista, uznal za nutné nastaviti zrcadlo evolučnímu opičáctví, které vývoj kultury vede až k sobě samému. V tom podává mu ruku evolucionista ještě radikálnější, jenž mnoho se stýkal a nenáviděl s wagnerovstvím a tesmanovstvím: Bedřich Nietzsche. Čteme-li první dvě "Nečasové úvahy" hodně pozorně, ujde nám sotva, kolikráte se tam vracejí podobizny famula Wagnera a docenta Tesmana: jest jich použito při fysiognomických studiích na thema Davida Strausse, řemeslníka poznání, počestného občana, utěšeného optimisty; doprovází je břitkým kommentářem poslední odstavec jednající ,,0 užitku a škodě historie pro život", kde se mluví o optimistickém pojetí dějinného vývoje a zbožňování hrubých přítomných fakt. Celá mladistvá prudkost argumentace Nietzschovy prozrazuje, že břitký útočník zápasí za věci svého srdce proti svým nepřátelům; že jest kresleno dle modelů lipských, bonnských, basilejských; že polemika založená ideově se postupně mění v dramatickou kresbu postava typů. Nejde o pouhou episodu, kterou přece zůstává Wagner ve "Faustu": Nietzsche se zvolna dobírá osudových motivů své zevní existence. Boj s Wagnery a Tesmany, kteří před dvaceti roky se mu vysmívali a dnes se na jeho "nauku" habilituji a stávají ordináři, provází jeho život: na tuto tragickou zápletku nesmí ani 'přírodopisec tesmanovštiny zapomenouti. III. Uprostřed dobrodušných a titěrných let, v nesourodé společnosti nahodilých hýřilů, mezi. dvěma ženami, z nichž jedna jest plavou tygřicí připravenou ke lstivému neb vražednému skoku a druhá ti-