358 AR NE NOVÁK: přepychem, ano zpupností. Plnou a výhradně vědeckou pravdou zůstává jenom onen úhrn znaků a prvků, které umí postřehnouti oko pilného - a především diplomovaného - odborníka; ostatek neexistuje: quae non in actis, non in mundo! Proto se dívá Tesman tak nedůvěřivě na Lovborgovu knihu ,,0 kulturním vývoji budoucnosti", proto potřásá Wagner povážIivě svou noční čapkou, když mu Faust vyvrací zásady jeho pramenného studia ..jací to odvážlivci podkopávají vážným naukovým pracovníkům půdu pod nohama! Ale jak Tesman tak Wagner věří pevně dále, že u nich samých jest pravda - odborník vůbec věří velmi pevně, především v sebe. Klikatým bleskem očisťujícího posměchu osvětlil Goethe optimismus vědeckých řemeslníků poznání ve verších, vložených do úst Wagnerovi. "To, prosím, velké pobavení, se vmyslet v ducha doby ve svém snění, zřít, kterak před námi kdy myslil moudrý muž, jak přived našinec to mnohem dále juž." Tento důvěřivý optimism, jenž kontrastuje tak krvavě s pessimistickou skepsí předchozích slov Faustových, jest pouhou formou prostoduchého egoismu, který u nejednoho odborníka se stupňuje v sobectví násilné a dotěrné. Wagner i Tesman se netáží pouze "Co jest vědecká pravda?" a neodpovídají jen: "Toliko to, co my jsme dovedli zjistiti," nýbrž jsou ochotni postoupiti dále a dáti na otázku po smyslu dosavadního vývoje, rozhodnou odpověď: "Lidstvo zápasilo, bloudilo, vraždilo a proklínalo se jen proto, aby z bludů a pověr, násilností a hrůz zrodila se naše osvícená, rozumná, pokroková doba, jejímž svědomím a kulturním součinitelem jsme my, doktoři filosofie a professoři dějin vzdělanosti, slo-