;,lu2ovf A OSUDY. 357 nikterak nekomolí plnost lidství, a právě jako kresIiI. svého doktora Fausta z prvních titanských výjevů velmi věrně dle štrasburského Herdera, tak ztělesnil v grotesce figury Wagnerovy vše, proti čemu Herder v německém vědeckém odbornictví brojil s celým přívalem obrazné své výmluvnosti a se vší srdnatosti volajíciho na poušti. Kde však viděl Herder jen zásady, dogmata, bludy, zjevila se Goethovi hned zaokrouhlená postava, karrikatura lidského osudu, domyšlený a· plný typ. K nejkrásnějším nadějím opravňující famulus Faustův nepohrdá sice obecným vzděláním vědeckým, které nemůže naukovému pracovníku, alespoň na počátku karriéry škoditi: natahuje ouška, když slyší domnělý přednes řecké tragedie; má zájem pro rhetoriku; není neobeznámen s demonologií; ale v podstatě jest odborníkem - první dil básně představuje v magistru Wagnerovi učelivého adepta kritického dějezpytu, v druhém pak vystupuje professor doktor Wagner jako metafysický chemik. Kritický dějezpytec Wagner postupuje tesmanovsky: pachtí se, supaje, po prostředcích, jimiž by se dostal k pramenům historického poznání; jako neohrabaný čmelák lítá od pergamenu k pergamenu, od knihy ke knize, věře, že bezvadná heuristika a vyčerpání látky zaručuje skutečné proniknutí minulosti. Rozkládá život a dění v nepatrné součástky dle povahy pramenů a skládá pak mrtvé stavivo pracnou rukou v nahodilý celek: jakou nedůvěrou naplní jeho sprostnou dušinku Faust, když zamítá toto kouskovité poznání a volá vášnivě po celistvé intuici, která zmocňuje se minulosti srdcem, citem, tuchou a odvážným dohadem, slovem jednotou osobnosti! Odborníci budou vždy nenáviděti intuici; tento irracioná!llí prvek, jehož nelze získati sebe důkladnějším studiem a sebe čistší methodou, jest