356 ARNE NOVÁK stavy nejsou než arabeskami, propracovanými s libovolnou podrobností či povšechností a často bez přesné spojitosti s ústředním hrdinou tragedie; kdežto v krajně důmyslné a logicky raffinované sta.vbě her Ibsenových všecky osudy jsou vzájemně zadrhnuty a tragicky spleteny: Ibsen nezná vůbec figur zbytečných. Avšak, buď jak buď, Wagner preformuje Tesmanúv typ s mrazivou přesvědčivostí, ba prakořeny kulturní polemiky, která organisuje obě postavy, vyrůstají ze stejné púdy. Goethe i Ibsen a biolog myšlenek uvedl by asi Heina jako zprostředkovatele těchto ideí - živili v nejhrdějšich hloubkách svých bytostí renaissanční sen o člověku souměrně rozvitém, jehož veškery schopnosti a síly sjednocují se ve vyšší, harmonické a tvůrčí lidství. Konečný cíl pyšné té touhy byl týž: jest podružné, že široký a klassický genius Goethův ztělesnil obrodnou svou tužbu mnohonásobně a výmluvně v lyrice, v dramatické básni, v románě, kdežto zdrželivý a přechodný duch Ibsenúv prozradil ji s cudnou a zajíkající se smělostí jen v posledních persp.ektivách "Císaře a Galilejčíka" a v plachých tuchách Rosmerových. Wagner i Tesman jsou však pravými protinožci této svrchované koncepce obrozeného člověka: odborníci proti nově pojatému ,;uomo universale", zakrslí intellektuálové proti harmonii všech sil, řemeslníci neplodné učenosti proti jednotě schopností poznávacích, kombinačních a tvi'lrčích.. Goetheova odvaha, s kterou v "Pra-Faustu" pranéřuje takové ochuzení a zploštět'li lidství, má kulturné kritické pathos: celá věda XVIII. věku, filosofie či dějezpyt, filologie či bohosloví, zalidněna byla Wagnery. V sarkastickém učiteli a enthusiastickém příteli z dob "Pra-Fausta", v Herderovi poznává, Goethe skutečnou povahu Faustovskou, které vášeň poznání