MulOVI: A OSUDY, 35- universitní kathedry, denním množitelem moudrosti, může si držeti vlastního famula, který s posvátnou uctou ostříhá bránu jeho laboratoře. Ba nastojte: professor doktor Wagner, jenž ode dávna pohrdal plodnou a tvůrčí silou neprobudilé přírody, stv.oří alchymistickou mocí za ďáblova přispění Homuncula. Kruh Wagnerova bytí jest v okamžiku, kdy jeho tajemný a mocný člověk prchá do hellenského světa, uzavřen. Slovo, jež mu za velkonočního lidového veselí řekl Faust, "ni stopy ducha nezřím, vše jest cvik," se naplnilo. Pan professor Wagner může se' vrátiti, odkud se vynořil: k pergamenům, kde dlužno ohledávati přesná pravidla o prvcích života. Je-Ii Goethe ke svému Tesmanovi shovívavější než Ibsen, plyne to nesporně také odtud, že nakreslil "suchého slídiče" pouze v rámci učenecké satiry a nikoliv též v ensemblu intimního dramatu: Wagner, jenž přilákán "deklamací" mistrovou, jako potkan libovonnou slaninou, vplíží se v županu a v noční čapce do studovny Faustovy, není ni do polovice tak odporná figura, jako Tesman, jenž vycházeje v pohodlném domácím šatě ráno z manželské ložnice blábolí honosně o nasbíraných opisech, a nadšení začouzeného alchymisty nad šťastným vyrobením Homuncula jest mnohem snesitelnější než blažené otcovské naděje Tesmanovy, které snížily aristokratku Heddu v pouhý prostředek propagace tesmanovštiny. Ibsenovi, který vždy analysoval uzavřené formy společenské, mění se pod rukama vše v intimní drama rodinné, kdežto Goethe, usilující o synthesu kulturních sil, stavět zpravidla i individuální osudy do dějinné perspektivy. Proto jest Tesman žalostným hercem v rodinné tragedii, kdežto Wagner pouhou kontrastní figurou v učeneckých episodách Faustových, tvořících jen součástku jeho kosmického dramatu. Zde vedlejší po-