Mu2oVJ: A OSUDY, 353 Ibsena, aby Ejlertu Lovborgovi dal za soka Jorgena Tesmana. Goethe, jenž, jako všic~ni grandseigneuři v životě i v umění, byl marnotratníkem, rozvedl ve "Faustu" tesmanovský typ dvojnásobně: vše, co na něm jest zeleného, nezkušeně obmez,eného a přece zas podnikavě horlivého, vtělil do onoho neodolatelného beana, který v prvním díle tragedie, sotva že se spustil záhybu maminčiných sukní, dostane od Mefistofela důkladnou lekci o logice a metafysice jakož i o fakultě bohoslovecké, právnické a lékařské, a pak v druhém díle jest promovován na ctného bakaláře s Fichteovským filosofickým sebevědomím; stařecké a rozvážlivé rysy tesmanovského typu vložil do ctihodného Wagnera. Goethe nesti hal svého "suchého slídiče" onou měrou odmítavého a studeného sarkasmu, kterou zahrnul Ibsen Tesmana: směli bychom říci, že měl méně důvodů než Ibsen, aby prchal před tímto typem? Ibsenův krajní odpor proti veškerému intellektuálnímu i mravnímu pedantismu byl aktem sebeobrany: hluboko na dně bytosti severského básníka číhal onen chladný, bezpohlavní, staropanenský pedant, jenž byl každý okamžik hotov vrhnouti se na neohroženého a výbojného psychologa a udusiti jej ` jsou některá dramata Ibsenova, na příklad "Pilíř~ společnosti" nebo "Nepřítel lidu", kde se mu to podařilo alespoň částečně. Ibsen to dobře věděl a proto onu pedanterii, odkaz kupeckých rodinných tradicí a farářského norského prostředí, držel na řetěze jako zlého psa, jehož není občas zbytečno kopnouti ..proto se choval k Jorgenu Tesmanovi tak nepřátel. sky. I v Goethovi skrýval se v hloubkách bytosti pedant; bylo to dědictví po otci, nesnášelivém mi· lovníku úředních rubrik a učeného. pDřádku: čím Goethe vice stárl, tím více se hlásily tyto rysy. Ale sladký genius harmonické kázně nebál se tohoto pe 23