338 ARNE NOVÁI(: prchal zděšen a zmaten do samotářské přírody a do svého nitra prosyceného božstvím.', Tak vzrostl román, jenž počíná monograficky a jenž jest hlavně v začátku úměrně členěn a přesně staven, v rozsáhlou a rozvětvenou malbu celého kraje a celé doby. S epickou šíří ničím nezkracovanou a s bohatou plností lyrické nálady zpívá Hauptmann, básník báchorek "Potopený zvon" a "Pippa tančí,", o přírodním pozadí náboženského děj e, a čtenář ztráci se s poustevničícim Quintem v krkonošských hvozdech, v sesutých chatrčích, na lesních lučinách. V druhé půli knihy, kam se vůbec vedralo mnoho různorodého, zbytečně romaneskního, ano i planě sensačního živlu, ztráci se toto náladové pozadí, a čtenáři ho nenahradí ponurá a suggestivní malba spodní Vratislavě, 'kde zužitkoval Hauptmann opětně poklad vzpomínek ze studijních svých let, které známe z "Michala Kramera", z "Kollegy Cramptona" atd. Za to podivuhodná jest malba dobového ovzduší, těch překotných a rozvratných devadesátých let minulého věku, kdy chiliasmus chvěl se ve vzduchu, a kdy ve velké Příští doufali nejen pohorští náboženští blouznivci, nýbrž i dělníci a básníci, studenti a sociologové. Kdo lušti romány rád jako šarády, najde v Quintovi několik přímo autentických podobizen literárních bouřliváků z dob Hauptmannova mládí, na př. bratří Harty nebo Petra HilIa; nejsou to ovšem nezbytné součástky románu, ale Hauptmann dovedl je přece obratně spojiti s ústředním dějem: Emanuel Quint stojí totiž ve zvláštní mohutné kulturní perspektivě jakožto náboženský hrdina duchovní obrody, jenž musí zneklidniti a přivábiti každého, kdožkoliv v době velkého společenského kvašení prahne po vykoupení, ať tou, ať onou cestou. Nechci upírati, že jsou v této knize, jejíž forma v celku dobře svědčila Hauptmannově