336 ARNE NOVÁK: jest ovocem psychiatrických studií Hauptmannových, konaných v Curychu; mladý naturalista podává místo novellistického celku jakousi klinickou monografii duše, jejíž rovnováha porušena. Klinický zájem experimentujícího psychologa Hauptmanna ani později neopustil; v "Kollegovi Cramptonovi" na př. rozbil formu veselohry, v "Ubohém jindřichovi" porušil velkolepost účinu tragického a nejinak v "Rukojmí císaře Karla": tu všude nejednou vytlačil psychologický kasuista básníka s jeviště. I tam, kde bychom nejméně očekávali zasáhání podobného zájmu, objeví se z nenadání; básnický cestopis Hauptmannův "jaro v Řecku" zastavuje se zamyšleně co chvíli nad problémy božství, oběti, mysteria, anthropomorfismu a v pravěkém mlčení hellenské krajiny poslouchá přes staletí básník mluvu nitra antického vyznavače, nadšence, orgiasty. Také v tom byla průprava k "Emanuelu Quintovi", psanému mistrovskou prósou podobné plnosti a záře; pochopiv řeckého náboženského člověka, obrací se Hauptmann ke křesťanskému enthusiastovi a to nejen jako epik, nýbrž především jako pokusný dušezkumec. V základních věcech neodchyluje se zralý Hauptmann od tápajicího spisovatele nevykvašeného "Apoštola": Emanuel Quint není mu v pravém smyslu slova náboženským hrdinou, nýbrž především "bláznem v Kristu" a to nikterak v onom čestně ironickém smyslu, jak slova užíval o sobě s pýchou proslulý jacopone da Todi. Hauptmann propracovává v Quintově povaze i sudbě hlavně tři motivy. První jest psychopathický: jde o vznik, růst a mohutnění utkvělé představy náboženské, která z nemanželského syna slezského truhláře činí zprvu Syna božího a potom i znovu vtěleného Krista. Druhý