334 ARNE NOVÁK: sťanskou společenskou tradicí, zrůdnou, ochočenou, ztitěrnělou. Obé v posledních pramenech vyvěrá z nivy naší náboženské české minulosti: proud Quintův razí si pak dráhu skalou, vrhá se střemhlav dolů, mizí v půdě, vynořuje se jako punkva, tvoří slapy, tříští se, zatím co proud ochranovských křesťanů, zkalený cizím přítokem, rozlévá se široce a šedivě v pohodlné nížině. Jest to ostatně perspektiva veškeré reformace. Gerhart Hauptmann nezabývá se v "Emanuelu Quintovi" po prve námětem náboženským: jako v životě slezských jeho krajanů zaznívá i v jeho dílech stálý dialog zemské bídy a nebeských nadějí. Nejkrásnější výraz nalezlo toto pojetí ve dvou klassických dramatech Hauptmannovy naturalistické doby, v "Tkadlcích" a v "Haniččině nanebevzetí", obou to vášnivých projevech slezského lidového cítění básníkova. V posledním dějství freskovité tragedie tkalcovské bídy a marného vzdoru zavedl nás Hauptmann do bědné jizbičky starého, poloosleplého zmrzačilého tkadlce, jenž ve vší své zuboženosti nereptá, ba odsuzuje každou vzpouru, všecko násilí, veškeré volání po pomstě a odplatě, po spravedlnosti a zákonu zde na zemi ... neboť on doufá v Boha, v jeho říši, v jeho zadostiučinění tam za hrobem, na nebesích. A právě tento zbožný stařík, žijící v důvěrném poměru k bohu, zasažen jest smrtící ranou salvy, vypálené vojskem přivolaným proti vzbouřencům. Co jest v "Tkadlcích" pouze velkou episodou, tvoří v báchorce o "Haničč"ině nanebevzetí" samu tragickou osu. Všecky vzdechy a stony utrýzněné a umírající Haničky Matternové, bídného červíka v tomto slzavém údolí, stoupají jako páry k obloze a houstnou v slastnou vidinu o spojeni s ženichem Ježíšem, o nebeském Jerusalémě, kde naplní se sliby pohádek (l nábožných písní. Ho-