MUZOVÉ A OSUDY. 33- znavače obměňovaly á přerozovaly se za silné inspirace biblí staré českobratrs}<:é prvky, "tu s příchutí mysticismu, onde zbarveny racionalisticky, přijímajíce hned chiliastické blouznění, hned socialistické naděje. Hauptmann neodhalil sice pevnou rukou virtuálních kořenů tohoto náboženského zjevu, nýbrž ukázal jen s plastikou básníka a s jemností psychologa, jaký zvláštní, nový, odvážný organism z nich vyrostl ... leč právě českému čtenáři nemůže ujíti ona význačná podobnost .- Avšak dědictví česko-bratrské prosvítá i jinak, třeba méně významně, románem Hauptmannovým. Přijaly-li lidové vrstvy slezské z naší Jednoty její vnitřní obsah a zpracovaly-li jej s mystickou volností, působilo naopak na nábožensky zaujatou intelligenci v pruském Slezsku obrodně česko bratrství ve své zevnější obměně ochranovské. Tento poločeský, polosaský pietism, oddaný rozkošnickémú kultu náboženského citu a erotickému poj etí osobních vztahů k Bohu, vystupuje v románě všude, kdekoliv Quint mezi kněžstvem, učitelstvem, šlechtou setkává se s jakýmsi ohlasem; nasládlí dědicové dobrodružného Zinzendorfa vítají občas "blázna v Kristu" jako jednoho ze svých a touží si vychovati z něho průkopníka vnitřní obrody křesťanstvím, v jaké se jejich nehlubokým a pohodlným dušičkám, nastrojeným a navoněným to družičkám Beránkovým, zalíbilo. Avšak Emanuel Quint, osamělý a soběstačný hrdina náboženské osobnosti, dovede se vždy vzepříti a vymknouti těmto družným a stádným nositelům náboženské konvence ... i v oblasti božské platí pyšné slovo "nepřítele lidu": nejsilnější jest muž, jenž stoji sám! Nelze' neviděti zvláštního bystrozraku Hauptmannova právě v tom, jak ostrou demarkační čáru vede mezi křesťanstvím osobním, vášnivým, vždy znovu se obrozujícím a mezi kře-