332 ARNE NOVÁK: víry typicky německé, ba germánské: pro každého člověka vášnivě naplněného Bohem a zasvěceného jeho bezprostřední silou k velkým činům, bude vždy dogmatism nicotnou plevou. Míním· však onu příznačnou duševní temperaturu lutherství, onu tvrdou energičnost rozumu hrdě neústupného i v dobrovolné spoutanosti, již byl vyhnal witemberský doktor až ke genialitě. Tu najdete na příklad jako tragickou hybnou sílu v mohutném náboženském románě severském, jakým jest krutý a studený "Mír" Arna Garborga, kniha to ven a ven germánská a protestantská. Ale Quintovo křesťanství jest ze zcela jiné duchovní látky; charakterisují je daleko spíše oddaná trpnost, podřízení mozku srdci, něžný altruism, opřený o dětinskou víru v boží synovství každého člověka, naprostý nedostatek smyslu pro jakoukoliv hromadnou náboženskou organisaci, blouznivý chiIiasm. Tyto prvky příznačny jsou, jak každý kulturní psycholog na první pohled pozná, všem sektářským blouznivcům, kteří v samotě hor, v strázni dne, nad evangeliem volně a po svém vykládaným, dožívali mimodogmatickou náplň našeho českobratrství. Proto podobá se "syn člověka" z německé dědiny uprostřed Sovího pohoří v tolika rysech českým "dětem čistého živého", jak známe je, dík románovému umění básnířky zaujaté lidovou psychologií, ze Skutečska a Litomyšlska na Českomoravské vysočině; proto volná a matná družina Quintova, zachvácená mocnou suggescí jeho zjevu, připomíná tolik poslední pravnuky "víry Beránkovy" v naší vlasti. V pohraničním Slezsku jako v zapadlých koutech pohorských Čech odehrával se po století, utajen a přezírán, stejný proces náboženský: hluboko v lidu, navzdor všemu officiálnímu náboženství, stranou církevní organisace, v pravém opaku ku přesnému dogmatu, s individualistickou volností každého vy-.