.MU20vf: A OSUDY. 331 hlásí se při každém pohybu a kroku stejně rhytmovaném půdou, zaměstnáním, povahou. Německý kraj, jenž usiluje všemožně odlišiti a odvrátíti se od nás, nemůže přece zahladiti stop hlubší sounáležitosti k sousedni české zemi. Snad tato analogie naznačí nejlépe onen silný dojem, jímž na českého čtenáře útoči veliké básnické dílo Gerharta Hauptmanna, rozlehlá románová kronika o Emanueli Quintovi, bláznu v Kristu. Čech, jenž se pomalu a oddaně začte do obsáhlé a těžké té knihy - a jen takovým čtenářům přináši román užitek - provázen jest nepřetržitě neodbytným pocitem, že probírá se listy dějin našeho lidového hnuti náboženského, že se duševně stýká s pozdnimi vyznavači naši Jednoty, že prožívá s obnovenou prudkostí citové, rozumové i mravní krise, které od pěti věků rozbuřují sám základ české duše národní. Životní skutečnost, kterou Hauptmann zpodobil v psychologické kronice ze Soviho pohoři a kterou zhustil v postavě Emanuela Quinta, jest vzácným dokladem, jak náboženský kvas český, dušený ve vlasti persekucemi všeho druhu, zachvátil sousední země a jak tu mocně pronikl vrstvami prostého lidu, přese všechen nátěr úředni orthodoxie a německého protestantstvL Hauptmannův náboženský hrdina napojen jest, kromě silné inspirace biblické, vydatnými proudy lidového křesťanství, jejíchž prameny si uvědomuje sotva sám básník. Hauptmann dává se Emanueli Quintovi vyvijeti na vyschlé půdě officiálního lutherství jako velké výjimce ... avšak možno Quinta prostě pojímati jako krajní výstřelek lutherského evangelictví se sklony pathologickými a s výstředním náboženským individualismem? Naopak, tento muž boži neni žádnému útvaru náboženskému vice vzdálen, než úřednímu a historickému lutherstvL Nemyslím ovšem na jeho poměr k dogmatům této