326 ARNE NovAK: vita; boj s rhytmem často nedovedl dále než k nerhytmické směsi prósy a verše; tvrdé jakoby kamenité partie, jež jsou napsány, aniž by byly slyšeny, ocitají se náhle mezi nekonečnou melodičností sladkého slova a věty měkce se tulící; přechody obrazů jsou skoro většinou zanedbány; básně nejsou organismy, nýbrž impressionistickými nakupeninami. Vše toto nespojité, prudké, lyricky hazardní a abstraktní činí lyriku Hillovu tolik nepřístupnou širokým davům. Její sbírka "Listí s padesátiletého stromu", kterou dle intencí Hillových přátelé po smrti zahájili čtyřsvazkové vydání jeho spisů, nestane se jistě nikdy populární. . Nasycen kouzlem lesnatého svého kraje, nekonečným mírem jeho zapomenuté přírody, opojen krásou a bohatostí vesmíru, splývaje pantheisticky s tvorstvem, vracel se Hille zase jako bohém v špinavém haveloku a pro maštěném klobouku do Berlína. Zvolna stal se tu slavným. Velký berlínský impressionista Lovis Corinth namaloval jeho obrovský portrét, jenž jest takřka klíčem k pochopení duše HilIovy, ne celé: v zracích šumí víno a vzlykají trpkosti života, ale jas a pantheistický pocit krásy v nich chybí. Kabaretové a iiberbrettlové hnuti zmocnilo se Hilla jako sensace. Nečinil námitek: miloval vždy volnou improvisaci při víně, rád byl obklopen mládeží a ženami. První jeho podnik "Teloplasma" v ulici Bellevue záhy ztroskotal; tím úspěšnější stal se jeho kabaret Dalbelli v ulici Postupimské v Berlíně. Tu líči jej pamětník Linhart Adelt takto: "Dalbelli jest malá italská vinárna u postupimského mostu. Na zdi jsou vymalovány Neapol a Vesuv, a na namalované domy jsou pověšeny skutečné klece s ptáky a z namalovaných stromů vyrůstají skutečné větve. Dva Vlaši hrají a jeden tančí,