MUZOVi: A OSUDY. 325 K této skoro zázračné vnímavostí pro záchvěv dojmu a citu druží se u Hi1la zvláštní lyrická psychologie věčného mládí, věčného tušení, věčného jara: opojení právě lIvědomělé lásky, touha vzdávající se již nevěsty, tanec dětí, tající úsměv na tváři dubnové přírody vystihne Hi1le mistrnějí než kdokoliv jiný; tu, kde vládne cudná nejistota, chvějící se nesmělost, panenský ostych, sladký šepot první skrývající se vášně, uplatňuje HiIle svoje zajíkavé, trhané umění lyrické. Právem mají slávu jeho verše líčící touhu nevěstinu: "o přijď, přijď ke mně, vše. touhou sládne ve mně, já nesu tobě žiti, zdlouhavost bolest niti v mé kráse. A hynu zase! Den každý stárnutlm, den každý vadnutlm: O přijďl Před stárnutim přijď, přijď před vadnutim! Jde všemi květy touha, já přivedu tě s barvami a s vúni neb touhou, láskou stůní na této krásné zemi všecky světa luhy. O přijď, vše krásou sládne ve mně! Dej prolíti mně slzy již brzy; ty nevěstiny slzy, ty hochu zlý, mé slzy, že dlouho tak jsem čekat musila. Neb slzy mne tak blaži, až duše se ovlaží, pak k tobě přijde. Zda?" Než básníka neprovází ltmělec: plastická síla HiIlova byla mnohem skrovnější než jeho sensiti.