Mužové A OSUDY. 31 I rodu očima Řeka: vidi vni bez kteréhokoliv. postranniho, morálního neb vědeckého zájmu jednotnou, spojitou krásu, jejíž odlesk lze čisti i v sebe drobnějším detailu, jen když jest vypozorován s intensitou a láskou. Jde stříbrným hájem oliv, sklání se nad záhony růží, poslouchá pění moře, vidí tanec květí'tna lukách: jest rozkošník a snílek zároveň. N ejsou tu mohutné rysy, ani plastická krása; nejsou tu tragedie, za nimiž civí děsná maska osudu: spíše Anakreon a básnici řecké anthologie než Homer a tragikové. Tato antika není goethovská, neboť ji básnily sněni a touha, nekonečná sentimentálni touha po lepší, krásnější existenci. I heslo, jímž charakterisuje Hil1e svůj hellenism: "jest krása, tedy jsem" - jest výraz' hluboké touhy, heslo útěku z dneška z přitomné bezbarvitosti do přeludné říše krásy. Leč, co dovede vášnivá touha ve spojeni s jasným a intensivním zřenim vytvořil tak - to jest tu: zej ména "román krásy" "Sapfo, básnířka lesbická ", řada jemně nadechnutých náladových skizv próse, kde sensitivní hedonik chytá jen čarovnou pěnu slastného života kultivovaných smyslů uprostřed přirody nedotčené, bera lásku a rozkoš jako velkou posvátnou hru k uctění božstev. Dva Hillovy romány z antického světa zapadly zcela, oba "Semiramis" a "Kleopatra" vyšly r. 1901. Vedle kořisti literární z antiky kořist životní, která u Hil1a padá ještě vice na váhu. Antika vzala všecku tihu Hil10vu životu, kterou na ni náboženské a katolické vychování navěsilo; hellenistické evangelium krásy zastřelo saiský obraz svědomí, odlesk řeckého čirého nebe vyjasnil chmury rodné země, vědomi kosmické hry osvobodilo od kruté ideje zodpovědnosti - a tak z P. Hil1a, jenž za čirých podmínek domova by byl vytvořil dfla podobná básním Annetty z Droste-Htilshoffů, plným chmur, mraků,