MUŽOVÉ A OSUDY. 317 in taberna· rTÍori. Do úst svému reoku vkládá Hille vlastní vyznání víry: "A proč jsme se stali studenty? Ví-li to kdo z vás? Nuže, myslím si, že snad proto, abychom se pořádně světem protloukli a ne abychom leštili špatně hoblované lavice přednášek. Chtěli jsme život a nikoliv literu, nechtěli jsme zaprášenou pavučinu z plesnivých století věšeti do svých různorodých mozkovic. " A celý jeho život vyznívá velkým vagantským programem, který v jeho dramatě tlumočí v italské osterii německý buffo Walter spřízněnému zástupu: "Ale my, drazí soudruzi, chceme zachovati věrnost svému zle ohroženému, na smrt vydanému bratrstvu; - nižádný štěkající holomek nezabrání nám, abychom nepokračovali ve svém tažení, ve svém velkém tažení proti filistrovství, abychom neplnili své povinnosti a abychom nestáli na svém místě, dokud nevypustí ve zbrani svého ducha poslední z našeho spolku na život a na smrt. I když lidé jej opustí, Bůh jest při něm, a Pater, in manus tuas recommando spiritum meum - Otče, do rukou tvých poroučím volného, ztrýzněného ducha svého." jako takového bludného scholara s Kainovým znamením zkažených studií na čele představuje nám Hille i hrdinu svého nejživotnějšího díla uměleckého: Giovanniho Petrarcu v dramatě "Syn Platonikův" z roku 1887. Konflikt rodičů a dětí, učenosti a života, pedanterie a vášně, klassicismu a romantiky: Francesco Petrarca, snílek a učenec, humanista a pedant, miluje vzdušný a prázdný přelijd, marný a neživý klassický ideál, svou Lauru, s níž ani v životě nemluvil. Skutečný život odmítá a pohrdá jím; stydí se, že objímal a líbal půvabnou Bracci, jež mu dala dvě děti, vyhání ji i z domu. Z hocha Giovannih o chce učiniti pedanta a světce, humanistu a