316 AR.NE NOVÁK: HilIe bojoval se školou: byla to většinou passivní oposice studenta, který dosáhl v t. zv. schwanzování pravé virtuosity. Ale škola vyhrála. V septimě Hille propadl a musil se vrátiti k rozhněvanému otci. Hille zůstal vždy z třídy vyloučeným studentem, vyhnaným a bludným scholárem: byl to jeho životní osud. Gottfried Keller nesl podobnou kletbu až hluboko do kmetství a teprve literární slávou cítil se omyt; HilIe trpěl jí až do hrobu. Jeho životní ideál byla klassická formální krása, k níž jednou cestou jest humanistické studium - a s této cesty byl sehnán; jeho nejvyšší zájem náležel dokonalé básnické řeči a klassickému výrazu nejjemnější myšlenky, nejprchavější nálady - a než směl proniknouti k těmto sladkým mysteriím, dostal consilium abeundi. Ještě v pozdních letech v prosaické jedné skizze stavil proti sobě antithesu: nejprve básník - pak abiturient. Zlý osud připadal mu jako přísný, nespravedlivý professor: "ú běda, pane světe, co zloby v tobě kvete!" "Pan-svět stal se školařem a zuří nyní chladně proti mládeži, neboť předpis a přísnost jsou poslední rozkoší chladných srdcí; na to ještě postačí síly, když již všecek život odumřel." A proto staví se Hille vědomě do pestrého zástupu bludných žáků, potulných středověkých scholárů, lehkomyslných a svěžích skladatelů rozpustilých a divokých carmina burana, které podobají se těm drobným krajinkářským detailům, jež občerstvují sacerdotální ztrnulost náboženských maleb středověkých primitivi't. Ion jest vagant, bacchant, goliard, Erberhardinus, buffo, clericus ribaldus, bratr slavného archipoety, který zpívá: mihi est propositul11