Mu2.0Vt: A OSUDY. 315 jeho otec, jenž byl důchodním, do Hoxteru. O dětství Hi1Iově jeho životopisci nefl.1luvi, tím více mluví o něm jeho básně, tak bohaté na detaily z dětských her, z dětských rozpustilostí, dětských snů a radostí: hra, les, pohádky, uličnictví, snění a touha jsou tu v rovnováze. Příliš záhy vytržen byl Petr Hille ze svého ráje: gymnasium nelítostně zavraždilo jeho dětství. Nikde neleží latinské školy tak upírově na mládeži jako ve Vestfálsku; tato gymnasia a lycea, tyto klášterní školy a pensionáty, jež mají minulost až tisíciletou, soustředily na sobě snad všecku pedanterii od dob Karla Velikého. Grammatika a orthodoxie, professor řečtiny a katecheta, accusativus cum infinitivo a disciplinární řád - to jsou nejstrašnější příšery monsterských a osnabrUckých škol, kde na chodbách a ve třídách dívají se chlapcům do tváří ze začernalých portrétů vyschlé voskové obličeje ctihodných otců Tovaryšstva Ježíšova, kteří zažili mír Vestfálský. Takovou školou šel a neprošel též Petr HilIe, vášnivý milenec klassické krásy a vášnivější nepřítel klassických filologů, humanista tělem duší, jenž se ztroskotal pro celý život na humanistickém gymnasiu Paulinum. Spolužák a nejlepší přítel Hi1Ieův Jindřich Hart, jemuž děkujeme za většinu biografických zpráv o Hi1Iovi, vypráví, jak jejich ředitel, professor řečtiny, začínal každou hodinu, věnovanou Homérovi: "Prosíme, Tebe, o všemohoucí bože, aby se pohanu Homerovi nepodařilo zviklati v našich srdcích svatou křesťanskou víru. Amen." A pak se začlo překládati: tři čtyři verše z Homéra za hodinu s náležitým zřením k tvaroslovné i syntaktické stránce jazyka řeckého, tytýž i ke konsekuci temporum. Jak patrno, nepřepínají bratři Mannové, líčí-\inám německé gymnasium v barvách, které připomínají "Santu Lucii" V. Mrštíka.