Mu2ovf: A OSUDY. spělý, hotový; nevyrostl na mladých bludech, nesesílil překonáváním jinošských démonů. Proto pronikala v něm od počátku jakási suchost a tvrdost, tyto kletby nejstatečnějších skeptiků XV 111. věku. Přinesl si je do kolébky: jeho domovem bylo Sasko, racionalistická země důsledných intellektualistů, jeho kmenem starý farářský rod, který vydával učence a exegety, jeho školami studená města panovačného rozumu Lipsko, Berlín, Vitemberk. Lessing sám bráníval se přemíře suchého racionalismu; pěstil svou smyslnost, aniž dovedl zabrániti zakrnění smyslovosti. Proto byl ve věcech ryze uměleckých, kde přece především jde o vniknutí do smyslové organisace díla, kritikem sotva prostředním; není v dějinách kritiky tak velkolepého příkladu pro výtvarný daltonism jako právě "Laokoon". A jako s uměleckými díly prožil Lessing se ženami na nejvýše erotická dobrodružství, nikdy však erotické vášně ..i tam, kde miloval opravdově, v té diskretní, vyspělé, plně chápající paní Evy Konigové, ukázalo se, že nejvyšší, čeho jest Lessing schopen, jest amor intellectualis; tak miloval boha, tak umění, tak ženu. Odraz toho se najde i u Lessinga kritika, u Lessinga básníka. Jeho analysy dramatických ženských postav jsou suché a chudé; jeho vlastní dívčí figury jsou vykombinované, málo intuiční: Minnu vykombinoval muž jasného espritu, Emilii muž velkých psychologických znalostí. Snad proto nerozuměl Lessing jazyku raffinovaného feminismu Racinova. Intel1ektualism Lessingův jest soběstačný; nežádá si, ba ani není schopen vniknouti do cizích individualit a zmizeti v nich. Býval často pomlouván pro tento naprostý nedostatek historismu či kritického diletantismu a to v dobách, kdy nebylo větší ctižádosti než ukrýti sebe, vlastní soud, samostatný