306 ARNENOVÁK: lidství - důsledný intellektualista vás hned z kraje přesvědčí, že mezi zásadami a povahami není podstatného rozdílu. A když jste si uvykli viděti v jeho útoku bezohlednou kritiku osobnosti, poví vám Lessing najednou, že mu nešlo o individualitu, nýbrž o typ. Lessingova polemická důkladnost (připomíná chvílemi umění mučidel) neušetří ničeho: čistě a ostře rozebere zásady, leč při tom se popase zlomyslně na ubohé jich formulaci, kterou stíhá vedle kritika i filolog; zeptá se s jakousi inkvisitorskou samozřejmostí na osobní) mravní motivy zásad a dospěje až k soudu nad mravní osobností. Až kam do zákulisí duše pedantské a existence nepravdivé dostal se Lessing u professora Klotze od jeho voskových imagines pravých a falešných gemmae i jeho velmi papírových opuscula nummaria! Tu vyčerpal Lessing tak své přebytky intellektuální a dialektické síly, že nedbal již o klotzovce et hoc pecus omne - zájem ducha byl vyčerpán, ve věci neskrývalo 'se již nižádné dobrodružství. Toho nedovedl dříve ani později: zajímal se zbytečně o gottschediany a zkalil si poslední léta přílišnou polemikou s nohsledy pastora Goetze: natahoval je marně na loži Prokrustově, takže zůstali vždy trpaslíky. Nevěřím, že bylo při tom mnoho věcného interessu; vidím v tom jen rozkoš polemiky, samolibost šermířovu, ono strašné a smělé "chutnání zbraně rukama", které tak důrazně nařizuje starobylá píseň válečná. 6. Klene-Ii se nade vší kritikou Lessingovotl jasné, slunné, bezl)1račné nebe letní, kde za obzorem spí nedaleké bouře, očistné a omlazující, obklopuje některé Lessingovy polemiky dokonce veselé a své-