304 ARNE NOV ÁI(: padl, znam :ná stále centrifu ~ální tendenci v duševnim životě a volá vždy nové Comty, Nietzsche, Lemaitry k odboji. 5. Jsou ještě jiné zdroje, z nichž temeni polemický zápal a pathos Lessingův, než tyto kulturně obranné tendence. Někdy - a jest to vlastně velmi často ˜ Lessing vyprovokuje polemiku jen pro polemiku samu, pro rozkoš zápasu, pro požitek útoku, pro úkoj intellektuální ukrutnosti ducha povýšeného a svévolného. Že nešlo nikterak o výsledky boje, nýbrž o duševni dynamiku válečného aktu, prozradil Lessing sám citátem, kdesi pohozeným, na jehož autoru nezáleži: Rella geri placeat nullos habitura triumphos. Hle, citát, kterého šosák, jenž jest vždy irenikem, za živý svět nepochopi; ale neměl tato slova napsána neviditelným pismem na štitě mladý Nietzsche, když psal svoje hrdě provokativni "Nečasové úvahy"? a nepodal nám jejich rázovitou parafrasi svrchovaný posměváček Whistler, skládaje pamflet "A l10ble art of making enemies"? Válečné koráby rezivěji a porušuji se v klidných vodách nehybných přistavů; jak lačni po povelu k vyraženi a k útoku, jak přimo vábi nepřátelské lodi a lodice! Psycholog kritiky zná tuto polemickou potřebu prýštici z přebytku intellektuálnich sil a z mocného, pudu hravé činnosti; neupře také, že v ni vězi kus soběstačného a hrdého egoismu i značný podíl ukrutenství; přizná, že tato polemická vášeň často značí prvek společensky rozkladný jako vybiti všech instinktů tak sobeckých. Nebojte se přiliš, lidé pokojni a tiši; toto nebezpeči hrozí každému národu jednou dvakráte za století; kritik takového přebytku sil jest právě tak vzácnosti jako Alexander,