MU20VJ: A OSUDY. 303 znání než na intuiční a synthetickou činnost tvůrčí obraznosti. Kde se setkal v literatuře s protilehlým pojetím, buď ~chápal jen na polo, jako u Shakespearea (a .,vlastně Li u •. Racina, ,Shakespearova antipoda; odsuzoval jej jako korrektního básníka - a Racine, jest přece především básník vášně, byť ovládnuté kulturou!) nebo vůbec odmítal jako ve "Wertheru" Goethově. Při tom však Lessing se neklamal ani na okamžik, jak racionalism svádí k laciné povrchnosti, k plytké eleganci, k obmezenému suchopáru: v krátkodechých Voltairových truchlohrách, v napudrovaných antikvářských článečcích, v' mělké racionalistické kritice bible našel představitele těchto slabostí svého směru ... a nešetřil polemiky. Tu byl přímo opakem kritiků, kteří napadajíce své odpůrce, jsou zároveň obhájci sobě samým: Lessing jest spíše Ó ÉavTov TlfUÚ(lOV/lEVOr;. Avšak daleko větší nebezpečí viděl Lessing v odpůrcích rozumu, v modlářích přisládlého citu, v změkčilých filanthropech, emfatických fanaticích, v těch Basedowech a v Crameřích, ano i v těch stárnoucíchKlopstocích a nedospělých Wielandech, v nichž jeho tušivý bystrozrak uhodl to, co bychom nazvali předčasnými karrikaturami Rousseaua. A za~ tím co kolem Lessinga rosil staropanenský Gellert ctnostnými slzami svého Richardsona, zatím co Klopstock oslaboval Miltona průměrným cítěním farářským, zatím co v mlhách Kodaně těžilo se z rekonvalescentní nálady pro přemravnělé křesťanství, byl Lessing na stráži: věděl, jak jsou tu ohroženy jasnost a harmonie, kultura a kázeň, nejlepší odkazy XV I I I. věku. Tyto stránky Lessingových polemik nezastaraly: romantická sentimentálnost jest dnes jako tehdy hrůzou duchům mužným a nebezpečím Všem umělcům; Rousseau, jehož Lessing nejmenoval, ale jehož kulturní typ jasnovidně zjistil a krutě na-