302 ARNE NOVÁK: v jadrné strofě "Die Musketenkugel macht ein kleines Loch, die Kanonenkugel weit grosseres noch; die Kugeln sind alle von ~ Eisen und Blei". Zpívá-li však srdečný Alexis d,íIe "und manche Kugel geht manchem vorbei", není to již ani nálada friderikovská, ani lessingovská; neminout se cíle, títi do živého ŕ tof devisa této polemické doby. Naprosto nebyl to věk veliký; spíše čas negace, včerejších pravd, kolísavých nejistot, kulturních nebezpečí: pravý básník byl by se v něm zalknul neb postupně zakrněl. Avšak velký kritik, jenž roste odporem k 'době a bojem proti jejím předsudkům, mohl tu růsti) síliti; jeho negace byla prostředkem sebeobrany proti záporům věku; jeho polemika byla jedinou možnou formou poctivosti ... jak nám, kteří sténáme zase pod včerejšími pravdami a. kolísavými nejistotami uprostřed času negativného, dodáváš sil, statečný Lessingu, polemiku Lessingu! Jak každý tvůj odbojný a útočný čin přesvědčuje, že čestnému muži možno spravedlivě žíti i tenkrát, když dlužno krok za krokem odmítati, ohrazovati se, vyvraceti! Jakou mravní, řeknu přímo carlylovskou, silou mluví k nám tvoje polemické umění, vyjadřující jen a jen mravní nutnosti Nelze ostatně ani říci, že kulturní nebezpečí, která číhala na spisovatele za času Lessingova, jsou dnes mrtva a překonána: mají nanejvýše jinou tvář. nost. Lessing bojoval na dvě fronty: proti zpanšti. lému racionalismu a zženštilé sentimentálnosti; onen měl elegantní francouzský střih, tato jímavou anglickou důstojnost. 'Lessing, soustolovník Voltairův a vychovanec Baylův, byl čirý racionalista; miloval poesii zdobně vykombinovanou rozumem; vylučoval z uměleckého dila celou říši podvědomého; básnil-li, spoléhal sám spíše na konstrukce analytického po-