Mu20vÉ A OSUDY. 301 padlI dokonce docela odbyty; na rozdíl od svého bojovného krále, s nímž byl duševně spřízněn, měl Lessing neštěstí, že provincie, jichž dobyl, nezůstaly při jeho říši a při jeho jméně. Kdo, kromě několika školometů, odvážil by se dnes tvrditi, že Lessing došel pravdy v zápase s hrabětem Caylusem o poměr homerské epiky a hellenské plastiky? Hned Herder vyrazil mu z ruky maličký kousek pravdy, jehož se "Laokoontu" dopolemisoval. Že Lessingovy nájezdy na Corneilla pro pojetí purgatíon des passions nepřinesly myšlenkových kladů, ukázali nám filologové hned, jakmile se naučili dosti řecky, aby rozuměli Aristotelovi. A tak to bylo vždycky: nemaje trvalé pravdy věcné, Lessing vítězil pravdou osobní. Pro její uskutečnění vedl své nekonečné polemiky a v jejimlhledá~i ukázal všecko své umění. Nemyslím umění jako rutinu, jako techniku, jako dovednost; nazývám tu uměním formový výraz vnitřni nutnosti. Doba, jíž Lessing dal nejprve všecky své síly a posléze i jméno, žádala si na každém opravdovém muži, aby se rozhodl pro válku, pro výboj a odboj, pro útok a obranu. Válečná doba, válečný král. Chcete-li dobře pochopiti rhytmus, jaký mají Lessingovy "Literaturbriefe", psané mezi Rossbachem a Kunersdorfem a adressované smrtelně zraněnému důstojníku pruskému, dejte si zazpívati silným mužským hlasem pochodovou balladu "Fridericus Rex" od statného Karla Loeweho ... v ní skutečně duní a kvačí dusot koní, postup regimentů, hukot děl, jak je slyšel Lessing, když polemisoval v "Literaturbriefe", svojí to nejjařejší knize. Sázím se, že by byl našel dokonce zalíbení ve vojenských naivnostech slov této ballady; vždyť řekl své, jindy tak skoupé "bravo" i bodrému pruskému granátníku Gleimovu. Jak prostoduché a přece přesné distinkce polemické