Mu2oVJ: A OSUDY. 29- setrvačnosti pokládán. V kritice využil všech forem1 které jeho doba znala; jistě ne z pouhé touhy po pestré rozmanitosti. Literární forma jest mu útočnou zbraní: ví dobře, v kterém polemickém zápase třeba sáhnouti k přímé invektivě, kdy podrážditi záludným "Vademecum v dvan ácierce " , kdy v epistolární formě ukrýti dialog, kdy sáhnouti k učenecké dissertací, kdy k parabole. Ale volbu literárních prostředků neurčuje u Lessinga pouze vnější situace; naopak on je volí dle vlastních vnitřních potřeb a sklonů: i formami roste především sám. Jen tak se mu kritika nikdy nestala řemeslem nudného opětování, jaké v té vysoké míře hrozí sotva kterému jinému útvaru literárnímu. Ach, toho věčného střídání mezi kadlubem referátu pro myšlenky o knize a mezi rámcem článku pro řešení obecnějších otázek! Jsou kritikové, kteří vládnou pěti šesti formami, jež uměle neb obratně obměňují; jakýsi to druh kritického rutinérství. Lessing nebyl z nich: on vždy znovu formy tvořil jako si vždy znovu tvořil obrazy a přirovnání, jako si po svém přetvářel řeč, měnil skladbu, podroboval interpunkci. Miloval tuto gymnastiku ducha a konaje ji bez ustání, nesestárnul literárně: dal tím dobrý příklad budoucnosti. Kdo ještě nevěří, že v kritice jsou zúčastněny a napiaty také síly tvárné a ne pouze schopnosti analytické, může si jen přečísti rozkošnou drobnost Lessingova mládí" Vademecum pro pana pastora S. G. Langeho": Kolika novými rysy a živly oživil a obohatil polemický svévolník staromódní formu, pojatou parodisticky! Vzdali jsme se v kritice většinou bohaté invence formální, a obmezivše se na referát neb essay, ochudli jsme proti XV II I. věku, kdy Addison, Diderot, Lessing znali plnost i útvarů kritických: moďerní kritika klade důraz spíše na niterní práci sti1isáční než zevní pitoresknost gemu. Ale princip, jenž