298 AIZNE NOVÁK: vadlo a citě potřebu býti dramaturgickým kritikem, vrhá se do náručí prvnímu dost nejistému podniku scenickému. Jak dlouho asi vydrží při něm? Jenom potud, pokud z praxe si neabstrahuje odpovědi na otázky právě jej znepokojujíci; pokud nepřezkoumá na prknech svého Shakespearea, ale i svého Aristotela. Včera kritika drobné literární praxe, dnes studium esthetických zákonů výtvarnictví hellenského, zítra polemická konfrontace řecké tragedie a francouzského dvorského divadla, pozítří analysa evangelií ... jaká pestrá směsice! Polyhistorické století navyklo kritika, aby svoje intel1ektuální dobrodružství hledal ve všech oborech a aby s odvahou experimentujíciho filosofa použil všeho jako pouhého stupně vnitřního vývoje. Učebnic~ nám velebí Lessinga stále, že nalézal; on sám byl však pyšen spíše na své hledání. To, co opravdu nalézal, nemělo v jeho očích takové ceny pro jiné jako pro něho sama. Bylo to jeho privatissimum, a to uměl Lessing dobře skrývati. Pokládal za vedlejší zaměstnání, že pracuje o německé a klassické esthetice; životním posláním mu bylo, že pracuje o sobě samém. 3. Takto obrozoval se Lessing každým dílem; nenáviděl opakování, přinášel do každého nového kritického podniku čerstvou bezprostřednost zvědavého dobrodruha. Ale ježto nebyl abstraktním myslitelem, nýbrž především empirikem slova, experimentoval nejen s uměleckými ideami, ale i s literárnimi formami. Byla to pro něho největší rozkoš, která z něho učinila příležitostného dramatika, galantního lyrika, satirika v epigramě, zač posud jest silou literární