286 ARNE NOVÁK: Nadešla jeho hodina: na předních evropských trůnech seděli vladaři ducha a rozhledu maloměstského; konkordát, idea to, na níž vybudována byla ode dávna společenská rovnováha venkovských měst, obepial celou Evropu; kult, v němž šosák vychovával své syny od dětství, stal se požadavkem veškerých vlád; autorita, kterou ve venkovském hnízdě symbolisovala již povýšenost chrámové vížky nad ostatními budovami, zaujala obecně místo myšlenky. Občanský duch, řízený rozumem, avšak nikoliv rozumem kritickým, nýbrž praktickým, dovedl ze svého okruhu opatrně a nehlučně odstraniti veškeré prvky a živly odstředivé. Poesii učinil neškodnou, vykázav jí časovou a místní dálku; hrdinství vymýtil ze života, proměniv je v předmět historické úcty a abstraktního klanění; přírodu zbavil demoničnosti, podřídiv .I i střízlivé své teleologii a zotročiv ji titěrnou svou citlivostí; humoru odňal jeho satirické důtky, smísiv jej se svými slzami a postaviv jej do služeb všeho, co jest slabé, neduživé, pošetilé. Dovedl-Ii se maloměšťák doby restaurační takto pohodlně zaříditi ve vesmíru, jak by se nebyl dovedl pohodlně zaříditi ve svém městě? Nebylo tu věru velikých architektonických úkolů. K vietistický tradicionalism a opatrná úcta k autoritě učily, že na budovy vyjadřující vyšší vztahy životní, nemožno sahati: barokní či ještě gotické chrámy zůstaly s náležitou uctivostí nedotčeny; ze zrušených hřbitovů zřízeny malé zahrádky; v blízkost chrámu a far nasázeny stromy, jako vůbec doba ta, vyhýbající se jasnému slunci, ráda zakrývala se hustým stínem stromů. Povstala-Ii zrušením hřbitova neb přeložením školy z blízkosti farní půdorysná změna, dbáno přesně toho, aby chrám nepřišel o své prostranství, a aby nová stavení s náležitou devocí ustupovala před ním do pozadí.