284 ARNE NOVÁK: kostely, před mlýny, před masnými krámy, převzatá v podstatě ze dvorů uvádějících k panským zámkům; myslím na brány ke hřbitovům, které připomínaji příliš živě vstup do parku; zahrnuji do oblastí těchto architektonických napodobenin dlouhé alej e kaštanů a topolů, jakými spojoval šlechtic hospodářský svůj dvorec se silnicí, a jakými panský stavitel opevňoval hráze rybníků. Než imitace sebe lépe přizpůsobená a sebe dúkladněji vpracovaná do hlavního rámce životního nemúže naprosto vyhověti touze po stilu, jmenovitě, je-li touha po stilu výtvarném provázena úsilím o sloh životní. Duch měšťácký jednou byv probuzen tíhne k emancipaci od kulturyaristokratické, jemu samému nepřátelské a protichlldné. Odmítá její složitost, přeplněnost, nádheru; dusí se v její bezúčelné, požitkářské, nesmyslné ornamentice; jest hluch k jejímu pathosu, založenému na výlučnosti, na rodové pýše, na dávné tradici. Oproštění, zjednodušení, návrat k praktické účelnosti, toť vlastní tendence uvědomělého ducha občanského, proniknutého střízlivým racionalismem, suchou morálností, vyprahlým smyslem praktickým. Po klassické tragedii zaujaté metafysikou následuje plačtivá občanská smutnohra, orientující o různých mravních případech, naskytujících se každodenně; po historické historiografii dostavují se žurnalisté; Watteaua a Bouchera vystřídávají Greuze a Chodowiecki. Pikantní umění rokokové, jímž aristokraté řidčí krve, citlivějších nervú a raffinovanějšího vkusu nahradili barok svých otců, nemohl pro hledajícího ducha měšťanského ničeho znamenati, neboť tu byl jen rozdíl ve formových odstínech, nikoliv v podstatě. Křehká rokoková něha v maloměstském celku venkovském jest výjimkou a vždy pouhou imitací; jest to ozdúbka přikreslená hravou rukou experimentátorovou a nepatřící k věci a často pouhý