282 ARNE NOVÁK: ných proti živlům, dokonaly to, co předurčeno bylo již nespolehlivým a pomíjejícím materiálem, a tak chceme-li viděti maloměstský celek, jenž by vtěloval do pologotické, polorenaissanční architektury první periodu měšťanské slávy, musíme obrátiti se za hranice. Druhá, přímo klassická doba měšťanskému duchu vzchází na evropském západě v XV I I I. věku, který již dlouho před revolucí pracoval k rozkladu aristokratické kultury. Revoluční postup od výlučného aristokratismu k sebevědomému názoru měšťáckému počíná v XVIII. věku tím, že měšťák, dotud ponížený, nabývá stavovské pýchy a chce se šlechtici prostě vyrovnati. Napodobí jej ve vystupování, v kroji, v nábytku, v nádobí; osobuje si pod heslem lidských práv privilegia dotud šlechtě vyhrazená; horlí proti společenským přehradám. Také architektura zasažena jest tímto napodobivým doháněním. Venkovský měšťák s venkovským stavitelem přebírají motivy panských dvorů, šlechtických zámků, zámeckých zahrad, jak mají je po ruce; nelze však upříti, že tato chvatná horlivost, tento imitační shon nepřinášejí našemu městskému venkovu očekávaného ovoce. Srovnání barokních chrámů, barokních zámků s městskými domy mimo Prahu nedopadne rozhodně ve prospěch těchto. Baroko se vším svým honosným pathosem, se svou těžkou monumentálností, se svou přepychovou nádherou jest a zůstane slohem sváteční exaltace, despotické výlučnosti, zkamenělého aristokratismu, ať náboženského neb rodového a nestane se nikdy slohem občanským. Nejen, že měšťákovi scházejí pro něj kulturní podmínky, nýbrž i materiál a místo. Baroko nesnese levného a obyčejného staviva a příčí se úsporné soustavě tenkých zdí, laciných okenních rámů a uzounkých ostění; již ve volbě a štědrosti stavební látky