280 ARNE NOVÁK: dosahujících v ploše náměstí největší a nejrozmanitější rušnosti, pomáhala jen zdůrazňovati osamocenou povýšenost věže či věží městského chrámu, jenž také ostrým hřebenem střechy a podpěrnými pillři osoboval si nadvládu nad celým městským obrazem. Menší a v massivnosti svojí těžkopádnější ostatní vížky, na radnici, na vodárně neb na městských branách, skrovně jen pozůstalých, nebraly kostelu naprosto jeho vůdčí centrálnosti, nýbrž spíše přispívaly k tomu, aby vlnění štítu a střech bylo členěno, ba rhytmováno. Zasazeno do okolí hlubokých luk a nekonečných polí, vytvořeno ze souladu světlého staviva a syté zeleně, působilo toto panorama venkovského města dojmem naprosté vyrovnanosti, jenž zvyšován byl ještě převahou chrámu nad ostatními budovami, takže celek dobře symbolisoval smýšlení poklidného občana, dovršujícího pracovité a míruplné bytí zbožnou oddaností. Většina venkovských měst ustrnula před námí ve zvláštní směsi barokní a empirové architektury, kterou dovedla bez násilí vkresliti do půdorysů poděděných až ze středověku. Ve chvíli, když empirový sloh dožil svou kulturní úlohu, násilně přeťat byl stavební rozvoj maloměstského venkova. Co následovalo, bylo a jest posud zmateným tápáním, pozbyvším naprosto smyslu pro účelnost, pro logiku půdorysu, pro tradici stavební městské jednolitosti, tápáním tím horším, čím svéhlavějším jest schematické úsilí vytrhnouti libovolně jednotlivé stavební objekty z městského celku a učiniti je nahodilým pokusným kamenem zcela theoreticky vyabstrahovaných, t. zv. slohových formulek. Nadvláda empirového slohu v českých venkovských městech jest jevem právě tak všeobecným jako dosavad nevyloženým. Neprávem jsme mu dlužni kulturní výklad. Empire stojící myšlenkovými a ži-