MULOVI: A OSUDY. 279 domého slovanského typu s převahou širokých dřevěných vrat, lámajících i jednotnou linii krovu, které z města původem rolnického musily se vystěhovati na periferii. Mělo-li město vodu, ať již to byl veliký líný rybník, či řeka omývající pozadí domů, přizpůsobilo jí svůj půdorys; obrátilo k ní řadu stavení, v nichž pracovali jircháři, koželuzi, barvíři; zachytilo ji koly výsadního velkého mlýna, tyčícího se často do několika pos·chodí a zdobeného někdy massivní věží vodárenskou, použilo jejích proudů za přirozenou hradbu; vedlo po jejích dřevěných mostech svoje cesty hospodářské. Tak ovládán byl celý půdorys, zachovávající souvislost s původním založením města buď jako podhradí buď jako kupeckého stanoviště neb jako větší osady rolnické, promyšlenou a uvědomělou účelností vyrovnanou naprosto s podmínkami terrainu. Svévolně měniti v tomto plánu, opřeném o tradici, sotva by bývalo možno, neboť neznamenalo by to nic jiného, než otřásti životními útvary a potřebami obyvatelů, než zasahati do ústrojné pravidelnosti rolnictví, obchodu, řemesel v městě. Přes tuto ryze praktickou logiku, řízenou zájmy především utilitářskými, nebyl architektonický ráz venkovského města nikterak bez malebného půvabu, jehož arciť nesmíme hledati v abstraktní symetričnosti půdorysu, viditelné pouze na papíře stavitelově. Tento malebný půvab bylo možno sledovati nejlépe panoramaticky; městský architektonický ensemble skládal obraz soustředěné jednoty a zároveň barvité rozmanitosti. Zeleň zahrad na obvodu, husté tlumy kaštanových korun v alejích, elegický stín starých stromů zahalujících střechu hřbitovního kostelíka rámovaly město a dávaly teple vystupovati živé červeni krytu i jasně světlému nátěru domů. Neklidně rozmarná hra střech i štítů,