MuZovf A OSUDY. 269 evangelium; tušení - proroctví - jistota: toť jeho myšlenkové thema, thema, jež neopustilo theologisující myslitele německé až' po Lessinga. jorg Syrlin, jenž vstává před našimi zraky jako muž předčasně sestárlý v knihách a myšlenkách, dovedl zdolati umělecky tento problém. Pro pohanské mudrce a sibylly, pro židovské proroky a hrdinky, pro evangelisty a světice, apoštoly a mučednice našel 89 odlišných, hluboce charakteristických hlav, 89 vysokých myšlenkami zjizvených čel, 89 přísných a do nitra obrácených pohledů, 89 energicky a výmluvně modelovaných úst. Švábské hranaté fysiognomie přeložil do dogmatického jazyka, vrásky vyryté stářim a prací prohloubil myšlenkou, Iice zvětralé časem a podnebím rozleptal ještě hrůzou nejistoty a trapností čekání. jest to podivná a úchvatná dramatická vise, za jejímž mysteriem skrývá se božská řídící Prozřetelnost, jejíž scény stupňuje předem věčný úradek boží. Ale jako středověká mysteria mají své mastičkáře a své ospalé vojáky, jako učené traktáty občerstvují svoji dogmatickou vyprahlost žertovnými hádáními o absurdních otázkách, jako duchovní romány vyhrocují se často ve frivolní anekdoty, jako mezi fiálami gotického chrámu šklebí se pitvorní chrliči, tak Syrlin i tuto rozházel rozmarně miniaturní komické figurky, anekdotické postavičky v směšných situacích, shakespearovské šašky mezi postavy tragedie. jeho malý nožík pracuje tak jistě jako jeho velké dláto, rostlinný motiv daří se mu tak bezpečně jako charakterisační linie v obličeji. Jest to slovem umělec suverenní: když jste hodinu pozorovali jeho židle a shodli jste se konečně, že zachytil definitivně theologickou hloubku své doby, přijdete na náměstí, kde stojí jeho snad poslední dílo, kamenná kašna a žasnete nad světskou elegancí těchto postav, pologotických, polorenaissančních,