264 ARNE NOVÁK: poslední naděje k milenci, který se jí ztrácí v stoupající mlze hor: "Recordare, lesu pie, quod sum causa Tuae viae, ne me perdas illa die!" Potom vše zvolna se vyrovnává; hudba se usmiřuje, okny pronikají zase paprsky slunce, varhany doznívají: osmělujete se otevříti oči, konstatujete klidně přesnou gotiku XV. věku a přemýšlíte o historické' souvislosti. Quattrocento v Ulmu vytvořilo si vlastní sloh, s nímž potkáváte se na každém kroku; sloh, jehož nelze zaměňovati ani s gotickou lyrikou kolínského umění ani s mužnou hranatostí slavných dílen bavorských mistrll v Augšpurku a Norimberce; stil poněkud nehorázný, tvrdý a kostnatý, zamračeně severský, bez něhy, bez gracie, slovem švábskou gotiku. Zbohatlí rybáři a barvíři, usazení u hradeb na Dunaji neb na pilotových domcích při Blauu, pyšní patriciové nenávidějící hospodářského mohutnění cechů, vypočítaví kupci, těžící z obchodu mezi italskými, bavorskými městy a severem, odhalili počátkem XV. věku potřebu pochlubiti se svým bohatstvím v chrámě i na ulici, v skvěle zřízeném bytu i v důležité radnici, tak jako jejich sousedé bavorští a jako žárlivě a závistně obdivovaní měšťané v Italii. Několik umělců, kt.eří měli malovati votivní obrazy, budovati gotické oltáře, vyřezávati a kolorovati dřevěné sochy pro domácí kaple i výklenky na štítech domů, zdobiti řezbami chrámové židle i vyplňovati kamennými skulpturami oblouky nad portály, našlo se již tehdy uvnitř hradeb: zbožní, poctiví, svědomití mistři, vyrostlí v řemeslnických dílnách, bez jemnějšího vkusu, bez hlubších myšlenek. Za jejich pracemi. jest viděti velké, kostnaté, žilnaté ruce,