228 ARNE NOVÁK: Kierkegaardova byla formulovala jako typ nového kněze. . Individualism svůj dovršuje de Lagarde aristokratismem; úsili o nového reka sdružuje s úsiIim o novou šlechtu, postup to, jenž dá se vyčísti i z posledních fasí filosofie Comteovy a Renanovy, s tím arciť rozdílem, že místo francouzské maximy o světovládě filosofického rozumu nastupuje u něho germánský požadavek světovlády ethického charakteru. Požadavkem tím ovšem padá v jádře stará aristokracie rodová a úřednická, pro niž má de Lagarde zásobu nemilostivých sarkasmů dobře namířených zejména protí kamariIle německých junkerů; ale de Lagarde nezavírá přece zraků před nejlepšími, řídkými živly v staré šlechtě a pomýšlí užíti jich při reorganisaci německé arístokracie, pro kterouž vypracoval zvláštní, detailní návrh. Radikalismus jeho postupu mísí se tu zajímavě s konservatísmem některých záliby. Jako- pronikavý kulturní filosof Viktor z Hehnů byl i de Lagarde konservativcem jen z odporu proti povrchní a plané průměrnosti nivellisujícího liberalismu, jako on zamiloval si několik hlavních rysů minulosti z nechuti proti maloduchosti a krátkozrakosti přítomných dnů. Rozcházeje se se svou dobou a se svými vrstevníky, kteří pracovali a mluvili veřejně pro rovnost celé společnosti, pro obšťastnění a upokojení davů v názorech základních, prohlašoval se de Lagarde za konservativce, ač upozorňoval vždy, že jest si dobře vědom etymologie hesla od latinského předmětného slovesa "conservare", k němuž sám klade předmět naprosto jiný než ostatní konservativci. K individualismu, aristokratísmu přidružuje de Lagarde požadavek nové, účelné a svébytné výchovy: jako Fichte obrozuje i on svůj domov souměrně školou, náboženstvím a národností - a tu praktický