224 ARN~: NOVÁK: rávány S vládního křesla, nýbrž pouze ethickým pathosem jejích dětí. Německo jest souhrn všech německy cítících, německy myslících, německy chtících Němců: každý z nás jest vlastizrádce, nepokládá-lise v tomto náhledu v každém okamžiku své ho života za zodpovědna za bytí, za štěstí, za budoucnost své vlasti, každý z nás je hrdina a osvoboditel, činí-li to." Bylo hy lze souditi, že de Lagarde, jenž takto těsně sdružil jednotu ethického vědomí s jednotou náboženského kultu, jenž vždy otevřeně vyjadřoval plnost a reálnost náboženského svého cítění, jenž v praxi prohlašoval náboženské vyznáni Židů za vlastní kámen úrazu veškeré assímilace neb absorpce v jednotné těleso národní, pokusil se alespoň v křesťanství nalézti spojovací princip národnostní. V tom spočívá však jednak jeho modernost, jednak jeho kriticism, že nikdy podobného pokusu neučinil, liše se tím naprosto od ostatních konservativně národnostních theoretiktl a politiků. V protikladu k Schleíermacherovi definoval de Lagarde náboženský cit předně jako radost z Boha a z jeho konání, a dále jako nejdokonalejší výraz lidské potřeby svobody Ř pro ztotožnění náboženství a křesťanství arciť tu není místa. Znaje jako historik, filolog, orientalista a patristik zevrubně dějinný vývoj křesťanství, odmítaje na základě podrobného rozboru ideje mravního pořádku a humanity jako názory, o nichž křesťanství púvodní ničeho neví, vykládaje obsah protestantismu z velké části jako negativní reakci vůči velké positivní koncepci katolicismu, nemohl de Lagarde rovněž souhlasiti s průměrným názorem konservativní intelligence své doby, jež protestantism považovala za vlastní náboženský výraz, přiměřený potřebám národa i věku. Veřej né minění konservativců o možné shodě víry a vědy, naukového poznání