Poznámky. Položení základního kamene Národního divadla. "Staropražský obraz" Z jarních dob (psaný r. 1891) kreslí ve svéživotopisném rámci myšlenkový a citový vývoj uvědomělé vlastenecké dívky Idy Lhotové, v níž spisovatelka zobrazila románově sebe samu; politické a kulturní události let 60. jsou živým pozadím děje románového. V sympatických barvách vystupují staří vlastenci Faktor a Ledecký, vedle nichž Ida Lhotová, Amálka sládkovic a hlavně nadšený student Kovář zosobňují mladší českou generaci; rodina Víškova a Kriiger, vesměs z úřednické vrstvy, kam náleží i rodiče Idini, jsou ztělesněním národně vlažného, mravně pochybného a zábavychtivého pražanství. Tyto základní rozpory v pražské společnosti, z nichž se namnoze spřádají osudy Idy Lhotové, pronikají výrazně při slavnosti položení základního kamene Národního divadla 16. května 1868. Neutěšený začátek roku 1868, bouřlivé protivládní a protiněmecké demonstrace studentské mládeže, jež pro ně byla policejně pronásledována. Banka, budova České spořitelny na třídě Ferdinandově, nyní Národní, kde Idin otec, kreslený podle Františka Lanhause, otce spisovatelčina, byl úředníkem, není přiliš vzdálena od Národního divadla. Božena Jahnová, vlastenecká a uvědomělá choť Jiljího Vratislava Jahna, ředitele reálky pardubské, českého spisovatele a buditele. Ultra smýšlení, smýšlení, podle názorů odpůrců, přemrštěně vlastenecké. Belveder, nyní Letná. Ovocná ulice, dnes Ul. 28. října, Koňský trh, nyní Václavské náměstí. Karel Sladkovský (1823-1880), vynikajfc! politik a řečník svobodomyslný. Nové aleje, nyní Národní třída. Z rána před svatbou. Mezi čtyřmi "kresbami podle skutečnosti z nejvýchodnějšlch Čech", psanými v 1. 1893-1898, které Teréza Nováková r. 1902 shrnula do svazku Olomky žuly, zaujfmá povídka Z rána před svatbou (psaná r. 1897) místo význačné. Pojlť se v nf výsledky studia národopisného a krajopisného s postřehy o lidové duši a povaze; zřejmě převažuje ještě živel národopisný, hlavně také poznatky zvykoslovné a pak odborné znalosti lidového kroje a vyšívání, jež nedlouho předtím spisovatelka využitkovala ve významné monografiKroj lidový a národní vyšívání na Litomyšlsku (1891). Snaha nahromaditi co nejvíce takových národopisných vědomostí, ukázati vlastní důvěrný vztah ke krajině i tradidm jejího obyvatelstva jest tu patrna; proto Teréza Nováková užila v této práci tak vydatnou měrou litomyšlského nářečí a to v oné zachovalé podobě, jakou mělo v letech 90. minulého století. Neobvyklé jeho výrazy i mluvnické tvary jsou vyloženy dílem v textu, dílem ve slovníku; kar akteristické pro nářečí litomyšlsko-poličské, k němuž T. Nováková sáhla i v Janu Jílkovi, jest vedle změn v délce samohlásek, ztráty iotace (pet místo pět), střídání souhlásek b-d (holoude místo holoubě), p-t (tyju místo piju) a m-n (nýti místo míti). Povídka položena jest většinou děje do velké, rozlehlé a krásné vesnice Budislavě jako většina knihy Olomky žuly; tu T. Nováková pobývala po několik let o prázdninách, zde se zahloubala do lidového studia. Budislávek, Na skalách, Na hrázi, Hradisko, Zámeček, jsou části vesnice, rozložené mezi lesy, dílem i na skalách; potok Desinka dělí Budislav od Kamenných Sedlišt; osady Mladočov, Poříč, Desná, Dolní Oje zd, Chotěnov leU od Budislavě směrem k městu Litomyšli; městečko Proseč a vsi Podměstí, Vranice, ZdlWaz za lesem směrem k městečku Skutči. Vedle poměrů poddanských (Budislav náležela 121