jinou, - skorem želí nádherné zplozenkyně Alp, že byla znásilněna, podrobena. Je tak podobna lidskému duchu, lidskému srdci, vždy dále se ženoucím za poznáním, za ukojením, v propasti se ocitajícím, o tvrdý, sráz se rozbíjejícím, - nenasytným, neúnavným! Leč přece na konec se podivujeme síle, která ji podmanila, zahradila a s dechem pozorujeme, jak to bylo učiněno. Závratné mosty, tu ze železných tyčí, tu z hustého mřežoví pnou se přes propasti, v nichž hučí Reusza; koleje ocitají se brzy na pravém a zas na levém břehu aachy; skály s obou stran provrtány jsou tunely, mezi zelení stromů, v šedi kamenné tříšti černají se široké otvory a dým i pískot z nich vychází; úzkému pobřeží, příkrému úbočí urvány a vnuceny jsou terasy, galerie a viadukty. Vysoko nad sebou vidím jícen tunelu a netuším, že za krátko mne obklopí jeho temnota; hluboko pod sebou, tak že skoro mísí se s vystřikujícími vlnami a rozptylujícími se pěnami, zřím visutý most, a nechci uvěřiti, že před chvílí jsem jej přejela; zjevují se malé nádražní budovy jednotlivých stanic, ještě menší, kameny obtížená staveníčka vesnic, skromné jejich kostelíky se štíhlými vížkami, a jsou jednou vpravo, jednou vlevo, nahoře a zase dole, nad a přede mnou, jakoby náhle všechna cirkulace naší země byla uvedena ve zmatek a nepořádek! Zázrak, zázrak práce a důmyslu! "Nevyli čitelné - zde jest učiněno!" Není ani třeba statistických dat, aby cestovatel i nejlhostejnější poznal, že tu od započetí dráhy Svatogotthardské r. 1872 do ukončení její stavby a odevzdání r. 1882 bylo vykonáno cosi obrovského, dosahem svým daleko překročující úžasnou částku 227 milionů franků, kterou tři sousedící státy a Společnost železniční věnovaly. Od první stanice za A1tdorfem, Erstfeldu, kde k vlakům připínány jsou horské lokomotivy, činí stoupání 25%0, při čemž údolí ustavičně se zúžuje. Rozdíl mezi Erstfeldem a Silenami (475 a 548 mj není ještě značný, ale pak každá malá stanice již o dvě stě metrů stoupla nad předešlou: Gurtnellen 741, Wassen (kde u mostu Obere Meienreuszbrucku nahromaděno nejvíce divů technické dovednosti, a kde spolu Reusza a její řečiště-rokle vyniká nejbáječnější krásou), 921, Goschenen 1110 m. I slavný Gotthardský tunel ještě nepatrně stoupá k nejvyššímu bodu celé dráhy, 1155, a končí se v Airolu na výši 1145 m; v Chiassu, svém cíli na hranicích Halie, blíže jezera Comského ocitá se dráha již úplně v nížině. V dojem z netušené, přímo ohromující přírodní velkoleposti a krásy mísí se pokorný podiv vzdávaný lidské práci. Chtěli byste 114