když byla velikolepá, aneb když svůdnou líbezností vynucovala jásot, který i na strastech žádal, aby byly neobyčejné, hrdinské. Viděl ono měšťanstvo nábožně a zkroušeně putovati do kostelů k náhrobkům oblíbených svých světců a vycházeti z nich s předsevzetím, že i oni mistry dají se vytesati neb ulíti důkladná epitafia, viděl je usměvavé a spokojené vykračovati si po náměstích, zastavovati se u studen, námětů podivných a hrubých jako vtip řemeslníkův, ploužiti se dále k nízkým hospůdkám a hověti si v nich do široka po vykonané všední práci dne. Ach, vše v městě bylo tak spokojeně spořádané, nic neužíralo se po nemožnostech, nic netoužilo vzhůru. I to umění dalo se do služeb užitku - jako by kdy hvězdy sestupovaly s nebes a plápolaly na černém krbu rodinné světnice aneb svítily trpělivě na zdech střízlivých domů jako lucerny nárožnÍ. Malíř, miláček panovníků, spokojil se s domovem měšťana; básník neštítil se šera ševcovské uličky a psal své písně i hry ve světle skleněné koule nad verpánkem zavěšené; sochař a kovolitec pokorně přijímali objednávky svých zbohatlých spoluměšťanů a omezovali svou dovednost na vypukliny náhrobní, na drobounké sošky, ať pro pilíře domů, ať pro sarkofágy patronů určené. Zastavoval se u jejich pomníků a do kamenných nebo do kovových tváří díval se jim s výčitkou skoro nakvašenou; s týmž pocitem stál u jejich hrobů, když podél křížových zastavení došel v horku a dusnu starých hřbitovů, tázal se, jak mohli tito vyvolenci tvorstva, jejichž myšlenky uměly bratřiti se s paprsky slunce, s oblaky a orly ŕ prožívati dlouhá léta svého věku ve všedním poklidu cechovnického města. A když síně musea vzpružily jeho unuděnou mysl a přenesly jej zpět k břehům řeky velkolepě se usmívající, na její hrady a skály, do krypt a k portálům chrámů málem tisíciletých, na staré silnice, kudy již Říman kulturu i poddanství nesl v kraje barbarů, tu v úsměv šťastného shledání mísila se při výtvorech a památkách mistrů norimberských znovu ona poloteskná, poloopovržlivá otázka. Odcházel, odjížděl neusmířen se starým městem, v duši s obrazem čehosi co zklamalo, co mělo býti jasným, zářivým ovzduším pro velikost, a bylo jen šedivou mlhou, kterou jednotlivá jiskřicí se světélka nedovedla roztrhati a zaplašiti. Obraz ten trval dlouho; cestovatel nevracel se do města Diirerova a Krafftova, Sachsova a Vischerova. Až jednou po letech, kdy nevěděl kudy kam se svou velikou strázní; až v době, kdy chodil se šíjí schýlenou a s brvami hrozivě staženými, kdy pukalo v něm srdce bolestí, a do očí se mimoděk draly zžírající slzy, které nedaly se polykati. 106