Když vycházel, mlynářka vstoupila: "Slyším v sedničce, jak byste vodcházeli," pravila Koutné, "teďkejc to možná nejní, tuze prší. A !říček usnul, hnedkom po Růžence, krásně se im to spí při lijáku. Jenomej pobuďte, nejní dlouho, šak se vyčasL" Odcházela zase k dětem: když klaply za ní rohoží pobité dveře, jakési rozpačité mlčení rozhostilo se mezi přítomnými; Kvapil nerozhodně díval se do svých listin a ostatní nepokojně posedali u stolu v rohu i na lajci u kamen. Tu dědeček Lexů, vida na tváři svého souseda Faimona mrzutý úsměšek a zaslechnuv, jak tento zamumlal: "Toť je řečí pro trochet vody ... " vstal, hodil na žhavý dosud popel dříVÍ, kousky to rozřezaných pařezů pod pecí nahromaděných, jež za málo okamžiků zapraskaly a se vzť1aly, a vráti v se ke stolu, položil ruku na rámě Kvapilovo: "Cti, bratře, budem poslouchat; přecej ste se nesešli, abychme tu naříkali nad lijavcem, ale abychme obcovali v duchu Nejvyš šího a poznávali praudu." . Po těch slovech poněkud ostře a vyčítavě proslovených, i Helena Koutná, jež od vzdálení se mlynáře rozčileně dívala se buď ke dveřím, buď zrakem pátrala v zatemnělých okénkách na záurseň obrácenÝch, přemohla se a tiše složila ruce v klín. Kvapil pak počal hlasem ztlumeným, leč přece jasně srozumitelným předčítati list mezi "bratřími" velmi oblíbený, v němž slezský kaplan biskupa trevírského Arnoldiho volá k odpovědnosti, Že k uctívání vyvěsil šat iakÝsi, vydávaje jei za suknici Kristovu, k níž pak za krátko nětkrát sto tisíc poutníků a poutnic připutovalo. Mleinek pasecký, Pakosta, dcerka jeho, Karlička, sledovali věty pronášené zvolna a jadrně s velikou dychtivostí, ale i ostatní. kteří list znali a častokráte četli, zřejmě naslouchali se zájmem. Když pak Kvapil dospěl místa, kde psáno: "Nevíte-liž - jakožto biskupu věděti vám to jest, - že .ležíš Kristus učil: Bůh jest duch, a kdo se mu klaněti chceš, klaniž se mu v duchu a praudě? A všadyž lze se mu klan((ti, nejen ve chrámě Jerusalémském, na hoře Garizim anebo v Trevíru u sukně posvátné!" A dále: "Nevíte-liž, - jakožto biskupu věděti vám to jest! - že evanjelium výslovně zakazuje klanění se každému obrazu, všelikÝm ostatkům, že křesťané za časů apoštolskÝch a za prvních tří století nestrpěli ve svÝch chrámech ani obrazů ani ostatků. že uctívání takové 00hanům sluší, a že otcové církevní prvních tří století posmívali sf' za příčinoll ton oohanům? Ze stolí psáno, spíše že by obrazy klan/(ti se mělv lidem. neboť od nich uči"ěny jsou - _" tu kÝvali shromá~dění radostně hlavou, Dodávali si ruce. a Helena Koutná zašeptala žebrákovi vedle ní sedícímu: "Dyť říkám, že naše víra byla odjakživa, ona je jediná pravá ... " 79